چالش های قیمت گذاری دارو و مکمل ها

نشست چالش های قیمت گذاری دارو، مواد موثره و مکمل ها، در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا یکتادوست عضو کمیسیون قیمت گذاری سازمان غذا و دارو در نشست چالش‌های قیمت گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در ایران گفت: یکی از مشکلات عدیده در قیمت گذاری هزینه دستمزد و سر بار است.

وی افزود: سهم دستمزد و سر بار، واقعی نیست و همین کار باعث مشکل در قیمت گذاری دارو می‌شود.

یکتادوست ادامه داد: از طرف دیگر هم با سازمان حمایت از مصرف کنندگان مشکل داریم.

وی افزود: راه حل این است که اعداد و ارقام و فرمول‌ها را واقعی کنیم و برای قیمت گذاری واقعی نیز تلاش کنیم.

شهریار امیدوار عضو هیأت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی، گفت: حاکمیت حق دارد در شرایط خاص و بحرانی در قیمت گذاری ورود کند ولی این کار با واقعیات تطبیق داشته باشد.

وی افزود: برای واردات مواد اولیه حداقل ۶ ماه زمان نیاز داریم و در همه این مدت برای مواد اولیه هزینه شده است و کاست پلاس معتقد است که تنها ۱۲ درصد می‌توانید سود دریافت کنید که با هزینه‌ها و زمان‌ها تطبیق ندارد.

امیدوار گفت: چرا خسارت تورم را ما باید تحمل کنیم، دولت‌ها باید این کار را اصلاح کنند. بین ۳۰ تا ۵۰ درصد قیمت دارو به دلیل مواد اولیه است.

وی افزود: قیمت دارو را اول سال تعیین می‌کنند ولی اصلاً به مواد اولیه رسیدگی نمی‌شود.

منوچهر دادگرنژاد مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، گفت: مکمل‌ها دارو محسوب نمی‌شدند اما با پافشاری اشتباه اکنون در دستور کار برای دارو محسوب شدن آنها قرار گرفته‌اند.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم، در صورت تغییر قانون چه تضمینی برای آینده حوزه مکمل در صورتی که مشمول قیمت‌گذاری نشود، وجود دارد.

دادگرنژاد گفت: فراموش نکنید که قیمت‌گذاری باید شفاف و روشن باشد.

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید