داروساز صلاحیت علمی مدیریت تجهیزات پزشکی را ندارد

رئیس انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی کشور گفت: تضاد منافع داروسازانی که در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مسئولیت دارند باعث شده مدیریت تجهیزات پزشکی مصرفی از حوزه تخصصی کارشناسان این حوزه خارج شود و به دست داروسازان بیفتد. اقدامی که قطعا سلامت بیماران را به خطر می‌اندازد. مهندس احمد مسلمی در گفت و گو با خبرنگار ساعت سلامت افزود: رشته مهندسی پزشکی با رشته داروسازی کاملا متفاوت است. فارغ التحصیلان هر یک از این رشته‌ها دروس مرتبط با رشته خودشان را در دانشگاه می‌آموزند که کاملا با هم متفاوت است اما متاسفانه در چند سال اخیر بخشنامه‌های […]

رئیس انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی کشور گفت: تضاد منافع داروسازانی که در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مسئولیت دارند باعث شده مدیریت تجهیزات پزشکی مصرفی از حوزه تخصصی کارشناسان این حوزه خارج شود و به دست داروسازان بیفتد. اقدامی که قطعا سلامت بیماران را به خطر می‌اندازد.
مهندس احمد مسلمی در گفت و گو با خبرنگار ساعت سلامت افزود: رشته مهندسی پزشکی با رشته داروسازی کاملا متفاوت است. فارغ التحصیلان هر یک از این رشته‌ها دروس مرتبط با رشته خودشان را در دانشگاه می‌آموزند که کاملا با هم متفاوت است اما متاسفانه در چند سال اخیر بخشنامه‌های ابلاغی وزارت بهداشت باعث شده داروسازان وارد حیطه فعالیت متخصصان مهندسی پزشکی بشوند، در حالی که این افراد هیچ تخصصی در این زمینه ندارند.
وی ادامه داد: اگر هم داروسازان به صورت سطحی با برخی تجهیزات پزشکی آ‌شنا باشند در مورد علوم این رشته، مواد تشکیل دهنده این اقلام، حساسیت‌ها و استانداردهای این وسایل اطلاعات کافی ندارند زیرا در رشته داروسازی هیچکدام از این دروس را نمی‌خوانند.
رئیس انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی کشور گفت: رشته مهندسی پزشکی هیچ تداخلی با رشته داروسازیی ندارد و همان طور که یک فرد تحصیلکرده در رشته مهندسی پزشکی هیچ مبحثی را در مورد داروسازی در دانشگاه نمی‌خواند، یک فرد داروساز هم آموزشی در مورد تجهیزات پزشکی در دانشگاه نمی بیند. بنابراین حیطه فعالیت هر کدام از این رشته‌ها کاملا از هم جداست و کاملا تفکیک شده است.
داروساز صلاحیت علمی مدیریت تجهیزات پزشکی را ندارد
وی افزود: به تناسب این رشته‌ها در سطح بیمارستانها و دانشگاههای علوم پزشکی و در سطح کشور پست‌های مدیریتی وجود دارد. این پست‌ها و جایگاهها نیز تخصصی هستند. در ارزیابی سنجه‌ها و اعتباربخشی بیمارستانها نیز بررسی و ارزیابی هر کدام از این حیطه‌ها کاملا تخصصی است. سنجه‌ها و ارزیابی‌های دارویی در حوزه تخصصی داروسازان است و سنجه‌ها و شاخص‌های تجهیزات پزشکی، پرستاری و پزشکی هر کدام متخصص خودش را دارد.
مسلمی گفت: در چند سال اخیر به خصوص از زمانی که سازمان غذا و دارو تشکیل شد و به ویژه از زمانی که وزیر وقت بهداشت داروساز بود، ورود و دخالت داروسازان در مدیریت تجهیزات پزشکی به شدت افزایش یافت. شرایطی فراهم کردند که داروسازان بتوانند در سطوح مختلف از سطوح کلان مدیریت ملی تا سطوح بیمارستانی مدیریت تجهیزات پزشکی را هم به عهده بگیرند.
وی افزود: در این شرایط داروسازان نه تنها در سطوح مدیریتی تجهیزات پزشکی وارد شدند بلکه حتی در سطوح خرد و مدیریت تجهیزات پزشکی بیمارستانها و ارزیابی سنجه‌ها و شاخص‌های بیمارستانی نیز وارد شدند و متخصصان و مهندسان تجهیزات پزشکی را از این عرصه بیرون کردند.
رئیس انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی کشور ادامه داد: عوارض و پیامدهای این تصمیم گیری غلط در وزارت بهداشت اول از همه به مردم و بیماران وارد می شود زیرا هیچ داروسازی نمی‌تواند و صلاحیت علمی این را ندارد که درباره تجهیزات پزشکی نظر بدهد همان طور که یک مهندس پزشکی یا متخصص رشته دیگری نمی‌تواند در حوزه داروسازی نظر بدهد.

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید