می توانیم عوامل ویروسی را در کمتر از ۴ روز تشخیص دهیم

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: با راه اندازی آزمایش غربالگری مولکولی قادر هستیم عوامل ویروسی همچون HIV را در کمتر از سه یا چهار روز تشخیص دهیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی جمالی اظهار کرد: صد درصد نیازهای خونی و فرآورده‌های خونی کشور تأمین شده و هیچ کمبودی نداریم و ذخایر خون کشور را از میانگین چهار روز به هشت روز رسانده‌ایم.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون سالانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مراجعه کننده دارد، اضافه کرد: سال گذشته از جمع مراجعه کنندگان، ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر خون اهدا کردند.

جمالی از اهداکنندگان خون به عنوان سرداران گمنام و از کارمندان انتقال خون به عنوان سربازان عرصه سلامت یاد کرد و گفت: اهدای خون یک کار خیر و بشردوستانه است و وظیفه داریم در کل کشور شرایط اهدای خون را فراهم کنیم.

وی، کمبود نیرو را در سازمان انتقال خون را یک مشکل بزرگ دانست و افزود: هرچه سن جمعیت بالا برود و تخت‌های بیمارستانی افزایش پیدا کند، نیاز به خون و فراورده‌های آن بیشتر می‌شود و تأمین این نیاز مستلزم داشتن شرایط خاص به ویژه نیروی انسانی کافی است که در استان خراسان جنوبی به ویژه در مراکز اقماری این مشکل بیشتر به چشم می‌آید اما با همه این کمبودها تقریباً صد در صد نیاز بیمارستانها و مراکز درمانی سطح استان با تلاش شبانه روزی همکاران ما تأمین شده است.

جمالی گفت: در حال حاضر ذخایر خونی کشور متوسط بالای هشت روز است در حالی که در دولت‌های گذشته سه یا چهار روز بیشتر نبود و به عنوان مثال در حادثه تروریستی کرمان ذخایره خونی خود استان جوابگو بود، هرچند ما از سایر استان‌ها هم ذخایر خونی O منفی ارسال کردیم.

وی با بیان اینکه تمام مراکز اهدای خون کشور را در راستای بررسی مشکلات به صورت میدانی مورد بازدید قرار می‌دهیم، افزود: شاخص‌های اهدای خون در ایران همچون کشورهای پیشرفته است و در سال گذشته هم در سلامت خون، رتبه برتر آسیا را کسب کردیم.

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید