افزایش ذخایر خون در کشور/ وضعیت تأمین پلاسما

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از افزایش ذخایر خون و فرآورده‌های خونی به میانگین ۸ روز در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی جمالی، روز دوشنبه در نشست خبری که در وزارت بهداشت برگزار شد، تأمین خون و فرآورده‌های خونی به میزان کافی، تأمین سلامت خون و فرآورده‌های خونی، رعایت عدالت، استفاده از فناوری‌های نوین، حمایت از دانش بنیان‌ها و…، را از جمله وظایف سازمان انتقال خون خواند و گفت: به دنبال اقدامات انجام شده ذخایر خون و فرآورده‌های خونی در کشور از ۴ روز به میانگین ۸ روز رسیده است. این ذخایر در تهران به ۱۵ روز رسیده است.

وی، برنامه استراتژیک سه ساله سازمان انتقال خون را مورد اشاره قرار داد و درباره برنامه‌های صورت گرفته طی دو سال گذشته، افزود: علاوه بر افزایش ذخایر خون و فرآورده‌های خونی، شاخص توزیع خون و فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی و بیمارستانی از حدود ۷۵ درصد سال ۱۴۰۰، اکنون به ۱۰۰ درصد رسیده است و بنابراین ۱۰۰ درصد درخواست‌ها و نیازهای بیمارستان‌ها در سراسر کشور را پاسخگو هستیم.

جمالی همچنین گفت: استفاده از کیسه‌های فیلتردار در سازمان انتقال خون نیز از ۲۰ درصد به ۷۰ درصد رسیده است.

وی درباره چگونگی تأمین پلاسما در کشور و همچنین فعالیت پالایشگاه‌های خون، با بیان اینکه پلاسما به دو روش تهیه می‌شود، افزود: نخستین روش، روش بازیافتی است که توسط مراکز خصوصی و به وسیله دستگاه از خون اهدا شده جدا می‌شود. سال ۸۵، به مراکز خصوصی مجوز داده شد که در این زمینه فعالیت کنند.

جمالی ادامه داد: پالایشگرهایی که مسئول تبدیل پلاسما به داروهای مشتق از پلاسما بودند از مراکز خصوصی بازدید کردند. اگرچه مراکز خصوصی پلاسما باید در جهت خدمت به مردم گام برمی‌داشتند اما به دلیل اینکه درآمد پلاسما بسیار زیاد است به نوعی به مردم خیانت شد و این مراکز از وظیفه محوله سر باز زدند.

وی با بیان اینکه قیمت پلاسما در کشورهای غربی حدود ۲۰۰ دلار است، افزود: بخش خصوصی که مسئولیت پلاسما را به عهده داشت نه تنها در زمینه وظیفه محوله یعنی تهیه پلاسما به مردم خیانت کرد بلکه در زمینه وظیفه دیگر که انتقال تکنولوژی بود نیز یعنی مأموریت انتقال تکنولوژی هیچ اقدامی انجام نداد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه مراکز خصوصی که مسئولیت گرفتن پلاسما را به عهده داشتند در خصوص احداث پالایشگاه هیچ اقدامی نکردند و در این راستا آزموده را آزمودن خطا است، افزود: وقتی پلاسما تبدیل به داروی مشتق از پلاسما می‌شود می‌توان گفت که یک اتفاق خوب صورت گرفته است. اگرچه بخش خصوصی چنین وظیفه‌ای بر عهده داشت اما از انجام وظیفه سر باز زد و ما نسبت به این موضوع گلایه داریم.

وی با بیان اینکه با دو شرکت جدید به منظور احداث پالایشگاه قراردادهایی منعقد کرده‌ایم، گفت: یک آزمایشگاه با ظرفیت ۳۰ هزار لیتر در کشور فعالیت می‌کند که در نظر دارد ظرفیت خود را به ۱۰۰ هزار لیتر افزایش دهد. همچنین یک آزمایشگاه دیگر با ظرفیت ۱۰۰ هزار لیتر آغاز به کار کرده که در نظر دارد ظرفیت خود را به ۳۰۰ هزار لیتر افزایش دهد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون درباره پلاسمای مورد نیاز کشور گفت: اظهار نظرها درباره میزان نیاز کشور به پلاسمای خون متفاوت است. بر اساس اظهار نظر سازمان غذا و دارو، کشور به ۷۰۰ هزار لیتر پلاسما در سال نیاز دارد در حالی که متخصصان خون شناسی بر این باورند که نیاز کشور در این حوزه حدود یک میلیون لیتر است.

جمالی ادامه داد: ما باید پالایشگاه پلاسمای خون احداث کنیم و نباید در حوزه پلاسما خام فروشی کنیم. اگر سالانه ۱۰۰ هزار نفر نسبت به اهدای پلاسمای خون اقدام کنند و با توجه به تولیدات فعلی پلاسما در مراکز انتقال خون و مراکز خصوصی، مشکلی در زمینه تأمین پلاسما نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه بر اهدای ۱۰۰ درصد داوطلبانه پلاسما با کمک نیروهای داوطلب تاکید دارم، گفت: هنگامی که فرد برای اهدا خون اقدام می‌کند، پرسش‌هایی در خصوص رفتارها و اقدامات مطرح می‌شود. به دلیل اینکه فرد داوطلبانه نسبت به اهدای خون و پلاسما اقدام کرده است به پرسش‌ها صادقانه پاسخ می‌دهد اما کشورهایی مانند آمریکا در خصوص اهدای پلاسمای به اهدا کننده پول پرداخت می‌کند و این موضوع سبب می‌شود که فرد در پاسخ به پرسش‌ها چندان صادق نباشد.

جمالی درباره شرکت‌های خصوصی که وظیفه احداث پالایشگاه را در گذشته بر عهده داشتند، گفت: این شرکت‌ها طی یک فرصت ۵ ساله وظیفه داشتند نسبت به تعهد خود یعنی احداث پالایشگاه و انتقال تکنولوژی اقدام کنند اما هیچ اقدامی انجام ندادند. اگرچه حمایت‌های همه جانبه دولت از آنها صورت گرفت اما آنها نسبت به مردم خیانت کردند و در نتیجه خلع ید شدند.

وی درباره مذاکره با کشور بلاروس برای احداث پالایشگاه گفت: مذاکراتی را به منظور احداث پالایشگاه و انتقال تکنولوژی با این کشور انجام داده‌ایم. تکنولوژی این کشور همان تکنولوژی کشورهای اروپایی است.

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید