اولین همایش تجارت فناوری برگزار شد

تجارت فناوری

به گزارش ریان، اولین همایش تجارت فناوری، با همکاری فن بازار ملی ایران، معاونت علمی ریاست جمهوری و پارک فناوری پردیس، امروز در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. مهدی صفاری‌نیا رییس پارک فناوری پردیس با اشاره به فعالیت شبکه فن‌بازار ملی ایران گفت: «این شبکه توانسته است با هم رسانی فناوری، واسطه قابل توجهی بین فناوری و صنعت باشد و در شش ماهه اول ۱۴۰۲، بیش از ۶۲۴ میلیارد تومان هم رسانی فناوری توسط فن‌بازار ملی ایران صورت گرفته است.» وی در خصوص تأسیس شبکه فن‌بازار ملی ایران گفت: «این شبکه از سال ۱۳۸۱ در پارک فناوری […]

به گزارش ریان، اولین همایش تجارت فناوری، با همکاری فن بازار ملی ایران، معاونت علمی ریاست جمهوری و پارک فناوری پردیس، امروز در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

مهدی صفاری‌نیا رییس پارک فناوری پردیس با اشاره به فعالیت شبکه فن‌بازار ملی ایران گفت: «این شبکه توانسته است با هم رسانی فناوری، واسطه قابل توجهی بین فناوری و صنعت باشد و در شش ماهه اول ۱۴۰۲، بیش از ۶۲۴ میلیارد تومان هم رسانی فناوری توسط فن‌بازار ملی ایران صورت گرفته است.»
وی در خصوص تأسیس شبکه فن‌بازار ملی ایران گفت: «این شبکه از سال ۱۳۸۱ در پارک فناوری پردیس فعالیت خود را آغاز کرد و در دهه ۹۰ در نقشه جامع علمی کشور ثبت شد. به موازات این موضوع توسعه این شبکه در کشور با حضور کارگزاران و بروکرهای فناوری در سطح کشور انجام شد.»
رییس پارک فناوری پردیس افزود: «در حال حاضر در ۳۱ استان کشور فن بازار منطقه‌ای مشغول فعالیت است که ۲۰ فن بازار منطقه‌ای با مدیریت شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها و ۱۱ فن بازار منطقه‌ای تحت نظر پارک‌های علم و فناوری فعالیت می‌کنند.»

همایش تجارت فناوری
صفاری‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به فعالیت کارگزاران فناوری گفت: «در حال حاضر ۸۴ بروکر در سطح کشور وجود دارد که نشست‌های دوره‌ای، دوره‌های آموزشی و برگزاری نشست‌های شناسایی و رفع نیاز صنایع از جمله فعالیت‌های این بروکرها است.»
او در پایان با اشاره به عملکرد شبکه‌ فن‌بازار ملی ایران در سه سال اخیر گفت: «قراردادهای به‌هم‌رسانی عرضه و تقاضا در ۳ سال گذشته ۱۶۰۰ میلیارد تومان بوده است. عملکرد هر فن بازار منطقه‌ای به صورت سالانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و فن‌بازارهای برتر کشور معرفی خواهند شد. چنانچه در سال ۱۴۰۱، فن بازار منطقه‌ای البرز به عنوان برترین فن‌بازار منطقه‌ای کشور معرفی شد.»

اهمیت کارگزاران فناوری چگونه است؟

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی رئیس جمهور همچنین در این همایش گفت: «مهم‌ترین رکن یک اقتصاد دانش‌بنیان کارگزاران آن است. فرض کنید در یک شهر کلی کارخانه، نیروگاه، بیمارستان و امکانات دارید اما سیستم انتقال برق و سیم‌کشی ندارید. ارزش سیستم سیم‌کشی و انتقال برق در مقابل بقیه چیزی نیست اما اگر شبکه انتقال کار نکند شهر می‌خوابد. اهمیت کارگزاری تجارت علم و فناوری مثل شبکه انتقال برق است.»

تجارت فناوری

وی افزود: «سال ۹۸ در مصاحبه معروفی گفتم با ارتباط مستقیم صنعت و دانشگاه مخالفم. در آن مصاحبه گفتم کشور‌ به شبکه کارگزاری فعال و کارآمد نیاز دارد. حواسمان باشد تجارت فناوری با تجارت محصول و راهکار فناورانه فرق دارد. هر کدام دنیای خاص خودش را دارد.»

او همچنین گفت: «سال ۱۴۰۳ سامانه جامع شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی می‌شود. همه مشخصات و محصولات و میزان و فروش شرکت‌ها در آن قرار به صورت آزاد و شفاف در دسترس قرار خواهد گرفت.»

تجلیل از مقالات برتر

در این همایش، از سه مقاله برتر در زمینه تجارت فناوری تقدیر شد. این مقالات در صنعت خودرو، انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه فن‌بازار نگاشته شده است.

این مقاله‌ها عبارتند از: مقاله شناسایی و رتبه‌بندی شاخص‌های ارزش‌گذاری فناوری در صنعت خودرو اثر جلیل غریبی، مقاله ارائه مدل کسب و کار فن‌بازارها در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر اثر شهرزاد هوشمندی‌نیا و مقاله بررسی تاثیر توسعه فن بازار بر رشد اقتصادی کشورهای منتخب اثر شیما معین‌آزاد.
به گفته مهدی الیاسی دبیر علمی اولین همایش تجارت فناوری، پس از بررسی ۷۴ اثر در دبیرخانه همایش، ۳ مقاله مورد تقدیر قرار گرفت.

همایش تجارت فناوری

امضا دو قرارداد برتر در حوزه تأمین مالی و تبادل فناوری

در این همایش، قرارداد تأمین مالی بالغ بر ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال بین شرکت نفس زیست فارمد و کارگزاری بانک کارآفرین با بروکری گروه پیشگامان کارآفرینی کارن امضا شد.

همچنین قرارداد تبادل فناوری با مبلغ ۱ میلیون دلار بین شرکت‌ فناوران کاشت زاگرس و شرکت ریف الخزراء با کارگزاری مجموعه باختران توسعه صنعت شریف، دیگر قراردادی بود که به امضاء رسید.

تجارت فناوری

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید