قدرتمندترین دستگاه MRI جهان با اسکن مغز انسان زنده خود را ثابت کرد

قدرتمندترین دستگاه MRI جهان با اسکن مغز انسان زنده ارزش خود را به جهان اثبات کرده است. تصاویر به دست آمده، نگاهی اجمالی با وضوح فوق‌العاده بالا به مغز ارائه می‌دهند که به ما در درک بهتر ماهیت هوشیاری و درمان بیماری‌های عصبی کمک می‌کنند.

به گزارش ریان، دستگاه Iseult MRI که توسط کمیسیون انرژی‌های جایگزین و انرژی اتمی فرانسه (CEA) توسعه یافته است، دارای قدرت میدان مغناطیسی 11.7 تسلا (T) است. در مقایسه، دستگاه‌های MRI معمولی که امروزه در بیمارستان‌ها به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولاً 1.5 یا حداکثر 3 T هستند.

مزیت اصلی این قدرت اضافی این است که می‌توان تصاویری با وضوح بسیار بالاتر و بسیار سریعتر از مغز گرفت. تنها در چهار دقیقه، Iseult  می‌تواند تصاویری تا 0.2 میلی‌متر (0.008 اینچ) از بافت مغز را به صورت افقی، در برش‌هایی به ضخامت 1 میلی‌متر (0.04 اینچ) ثبت کند. این حجم معادل چند هزار نورون در یک زمان است.

برای اینکه دستگاه‌های MRI معمولی بتوانند عکس‌هایی چنین وضوحی بگیرند، بیماران باید بیش از دو ساعت کاملاً ثابت دراز بکشند و کوچک‌ترین حرکت باعث تار شدن عکس می‌شود که این کار اصلا امکان‌پذیر نیست.

همچنین به‌منظور افزایش راحتی، عرض سوراخ این دستگاه 90 سانتی‌متری است که بیماران می‌توانند سر خود را در آن قرار دهند. فضای سر اضافی می‌تواند به کاهش کلاستروفوبیک(فضای بسته‌هراسی) بودن این تجربه کمک کند.

 

منبع: cea.fr/english

انتهای پیام

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید