چرا رفع فیلتر گوگل پلی انجام نمی شود؟

فیلتر

به گزارش ریان، «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات خبر از این موضوع داده که درخواست رفع فیلتر گوگل‌پلی را برای بار سوم به کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه داده است. دو درخواست قبلی وزارت ارتباطات به‌ عنوان یک عضو کارگروه در کمیته فیلترینگ درباره رفع فیلتر گوگل‌پلی در سال ۱۴۰۲ رخ داده و به‌ نظر می‌رسد دلایلی که وزارت ارتباطات و سایر بازیگران و فعالان حوزه به کارگروه اعلام کرده‌اند، آنها را برای رفع فیلتر مهم‌ترین و بزرگ‌ترین استور اندرویدی دنیا قانع نکرده است. برخی از اعضای کارگروه فیلترینگ باور دارند دست‌کم ۴۰۰ هزار اپلیکیشن در گوگل‌پلی وجود دارد که محتوای مجرمانه […]

به گزارش ریان، «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات خبر از این موضوع داده که درخواست رفع فیلتر گوگل‌پلی را برای بار سوم به کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه داده است. دو درخواست قبلی وزارت ارتباطات به‌ عنوان یک عضو کارگروه در کمیته فیلترینگ درباره رفع فیلتر گوگل‌پلی در سال ۱۴۰۲ رخ داده و به‌ نظر می‌رسد دلایلی که وزارت ارتباطات و سایر بازیگران و فعالان حوزه به کارگروه اعلام کرده‌اند، آنها را برای رفع فیلتر مهم‌ترین و بزرگ‌ترین استور اندرویدی دنیا قانع نکرده است.

برخی از اعضای کارگروه فیلترینگ باور دارند دست‌کم ۴۰۰ هزار اپلیکیشن در گوگل‌پلی وجود دارد که محتوای مجرمانه دارند. به باور این دسته از موافقان فیلترینگ گوگل‌پلی باید امکان حذف و پالایش این ۴۰۰ هزار اپلیکیشن فراهم باشد تا امکان بررسی درخواست رفع‌ فیلتر گوگل‌پلی صورت بگیرد. آنها معتقد هستند تا زمانی که وزارت ارتباطات نتواند راهکاری برای پالایش این ۴۰۰ هزار اپلیکیشن مجرمانه ارائه دهد، عرضه چندباره درخواست رفع فیلتر گوگل‌پلی نمی‌تواند موافقان فیلترینگ این بستر را قانع کند.

با این حال باید گفت تا به امروز هیچ آماری درباره فوایدی که فیلترینگ گوگل‌پلی داشته از سوی هیچ مرجعی منتشر نشده و به‌ نظر می‌رسد تصمیم‌گیران مسدودسازی بزرگ‌ترین فروشگاه اندرویدی کاربران موبایل در دنیا، قصد ندارند فواید این فیلترینگ (که به زعم آنها مثبت است) را به مردم بگویند.

این درست مانند بستن یک بزرگراه اصلی در یک شهر بزرگ، آن‌ هم بدون گفتن دلیل است. از آن سو آمارهای مختلف نشان می‌دهد بسترهای مسدودشده همچنان در صدر زندگی کاربران هستند و استفاده از فیلترشکن‌ها و بدافزارها نیز روزبه‌روز گسترش پیدا می‌کند و فیلترینگ گوگل‌پلی نتوانسته اهدافی را که تصمیم‌گیرانش به‌ دنبالش بودند محقق سازد.

تاریخچه فیلترینگ گوگل‌‌پلی

طی ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱، گوگل‌پلی فیلتر شد. سایه فیلترینگ بر سر گوگل پلی چندین بار افتاده است و شاید نزدیک‌ترین آن به سال ۱۳۹۸ برگردد؛ زمانی که نامه‌ای عجیب و مشکوک از سوی سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور در رسانه‌ها منتشر شد و در آن از شرکت‌های اینترنتی خواسته شده بود به فیلتر کردن این فروشگاه اندرویدی اقدام کنند.

با اینکه امضاکننده این نامه یعنی «جواد جاویدنیا» در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد هیچ‌گاه دستور فیلترینگ گوگل‌پلی را صادر نکرده اما در همان زمان اپراتورها و برخی شرکت‌ها تایید کردند که چنین نامه‌ای را دریافت کرده‌اند. حتی دادستانی تهران نیز اعلام کرد این نامه صادر شده و درجا از سوی این نهاد معلق شده و نویسنده نامه نیز تحت تعقیب دادسرای انتظامی قضات گرفته چراکه کاری خارج از حیطه اختیار خود انجام داده است.

از آن زمان تا سال ۱۴۰۱، سایه فیلترینگ از سر این فروشگاه برداشته شده بود. رفع تحریم‌های گوگل‌پلی برای کاربران ایرانی در کنار این موضوع که فیلترینگی برای این فروشگاه اندرویدی در نظر گرفته نشده بود، استفاده از این بستر جهانی را برای کاربران ایرانی لذت‌بخش ساخته بود.

در واقع باید گفت تا تاریخ ۲۷ آگوست ۲۰۱۳ دسترسی به نرم‌افزارهای کاربردی گوگل‌پلی در ایران مقدور نبود و کاربرها برای دانلود از این سایت مجبور به دور زدن تحریم‌ها به کمک مارکت‌های دیگر بودند. پس از اعلام شرکت اپل مبنی بر برداشتن تحریم‌ها از ایران، شرکت گوگل در تاریخ ۲۷ آگوست ۲۰۱۳ طبق بیانیه‌ای اعلام کرد: «به توسعه‌دهنده‌ها امکان داده شده که نرم‌افزارهای کاربردی رایگان خود را در دسترس ایرانی‌ها قرار بدهند. آنها برای این کار، باید در صفحه قیمت و توزیع اکانت خود، گزینه ایران را تیک بزنند.» و در آگوست ۲۰۱۴ تحریم گوگل‌پلی در ایران برداشته شد.

منبع: تجارت نیوز

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید