در نشست تخصصی بررسی چالش‌های ارزی در صنعت فاوا مطرح شد:بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت با هماهنگی قصد تخریب شرکت‌های IT را دارند

توسعه تجارت فاوا

به گزارش ریان، نشست تخصصی بررسی چالش‌های ارزی در صنعت فاوا، صبح امروز توسط سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر)، با حضور فعالین صنعت و اصحاب رسانه در پارک فناوری فردا برگزار شد. دکتر مسعود شکرانی، رئیس کمیسیون تآمین فاوا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، حمیدرضا فراهانی، نائب رئیس، محمد متشرعی و سهیل ترکان، از اعضای این کمیسیون به سخنرانی پرداختند. در ابتدا فراهانی عنوان کرد که چالش‌هایی از قبیل محدودیتهای ثبت سفارش، تآمین ارز و کالا در 1403 باعث وقفه در فعالیت‌های کسب و کارهای این حوزه شده است. براساس پرسشنامه‌ای که توسط این فعالین تکمیل شده، 64 درصد مشکل تامین […]

به گزارش ریان، نشست تخصصی بررسی چالش‌های ارزی در صنعت فاوا، صبح امروز توسط سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر)، با حضور فعالین صنعت و اصحاب رسانه در پارک فناوری فردا برگزار شد.

دکتر مسعود شکرانی، رئیس کمیسیون تآمین فاوا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، حمیدرضا فراهانی، نائب رئیس، محمد متشرعی و سهیل ترکان، از اعضای این کمیسیون به سخنرانی پرداختند.

در ابتدا فراهانی عنوان کرد که چالش‌هایی از قبیل محدودیتهای ثبت سفارش، تآمین ارز و کالا در 1403 باعث وقفه در فعالیت‌های کسب و کارهای این حوزه شده است. براساس پرسشنامه‌ای که توسط این فعالین تکمیل شده، 64 درصد مشکل تامین کننده، 4 درصد مشکل تولید کننده و 32 درصد این فعالین هر دو مشکل را دارند.

همچنین به گفته وی 91 درصد این افراد با مشکلات ارزی (دریافت کد 8 رقمی) دست و پنجه نرم می‌کنند. فراهانی در خصوص این چالش‌ها توضیح داد: «مشخص نیست که این چالشها به بانک مرکزی مربوط می‌شود یا وزارت صمت؟ رگولاتور تصور می‌کند که بخش خصوصی به منابع مالی نامحدود دسترسی دارد. از ابتدای 1403 تازه از دو هفته پیش ارز به صورت قطره‌ای به این کسب و کارها اختصاص یافته است.»

او اضافه کرد: «عدم وجود زمانبندی مشخص در زنجیره دریافت ارز نیز مشکلی است که 68 درصد فعالین آن را مصداق خسارت بر کسب و کار می‌دانند. برآورد میشود که باید به طور سالیانه 2 میلیارد و 700 میلیون دلار به این حوزه اختصاص یابد در حالیکه سال گذشته تنها 120 میلیون دلار به این بخش اختصاص یافت.»

ترکان ادامه داد: «در برنامه هفتم توسعه، برآورد شده است که سهم اقتصاد دیجیتال باید از 7 درصد به 15 درصد برسد و برای تحقق این امر به زیرساختهای مناسب نیاز است. در حال حاضر نیز با نگهداشت سیستمهای فعلی چالشهایی داریم.»

متشرعی در ادامه نشست گفت: «بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت با هماهنگی بی نظیری در حال نابود کردن شرکتهای تامین تجهیزات آی تی هستند. با وجود این چالشها، مسلم است که شرکتها به سمت قاچاق یا ارز هایی که توسط پولشویی به دست آمده سوق پیدا کنند. جالب است بدانید شاخص سود یونجه در سال گذشته 60 درصد بود در حالیکه این نرخ در فاوا در بهترین حالت بعد از 7 ماه به 30 درصد رسیده بود.»

وی اضافه کرد: «تصور میشود برخی از این موانع از سمت بانک مرکزی تعمدی است. اما با توجه به انتخابات در پیش، کاندیداها باید برنامه ها و تعهدات مشخصی به بخش خصوصی در این خصوص ارائه دهند.»

دکتر شکرانی نیز در انتها مطرح کرد: «ترکیبی که بانک مرکزی و سازمان توسعه با هم اجرا میکنند در واقع برای فعالین این حوزه یک ماموریت غیرممکن می‌سازد. ما در دولت با قوانین شناور و متغیری طرفیم چرا که در بدنه دولت کارشناس متخصص وجود ندارد. به جرئت می‌توان گفت که امروزه بخش آی تی از آرد یا دارو مهم‌تر است. تهدیدات امنیتی شبکه کشور نیز به خاطر عدم ورود تجهیزات مناسب اتفاق می‌افتد. در این حوزه ما به یک وزیر ارتباطات قوی و یک کارگروه ویژه آی تی در وزارت صمت نیاز داریم. بخش خصوصی نیست پتانسیل مناسبی برای کمکهای کارشناسی این حوزه دارد.»

 

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید