ضرورت واردات پروتزهای مفصلی به منظور تامین نیاز بازار داخلی

رئیس هیات مدیره انجمن جراحی زانو، آرتروسکوپی (مفصل بینی) و آسیب‌های ورزشی ایران اخیرا در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مشکلات زیاد در زمینه تامین پروتز و ایمپلنت‌های ارتوپدی خبر داد و نوشت: در چند سال اخیر با تغییرات قیمت ارز، بالا هزینه‌های جانبی شرکت‌ها، تورم، تحریم‌ها و نیز پیامدهای اجرای طرح تحول سلامت دولت قبل، تامین پروتز و ایمپلنت‌های ارتوپدی با مشکلات عدیده‌ای برای بیماران و بیمارستان‌ها روبرو است. محمدحسین ابراهیم‌زاده در ادامه این نامه خطاب به بهرام عین‌اللهی نوشت: شرکت‌هایی که نمایندگی برندهای معتبر جهانی پروتزهای مفصلی را در کشور داشته‌اند در آستانه […]

رئیس هیات مدیره انجمن جراحی زانو، آرتروسکوپی (مفصل بینی) و آسیب‌های ورزشی ایران اخیرا در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مشکلات زیاد در زمینه تامین پروتز و ایمپلنت‌های ارتوپدی خبر داد و نوشت: در چند سال اخیر با تغییرات قیمت ارز، بالا هزینه‌های جانبی شرکت‌ها، تورم، تحریم‌ها و نیز پیامدهای اجرای طرح تحول سلامت دولت قبل، تامین پروتز و ایمپلنت‌های ارتوپدی با مشکلات عدیده‌ای برای بیماران و بیمارستان‌ها روبرو است.
محمدحسین ابراهیم‌زاده در ادامه این نامه خطاب به بهرام عین‌اللهی نوشت: شرکت‌هایی که نمایندگی برندهای معتبر جهانی پروتزهای مفصلی را در کشور داشته‌اند در آستانه تعطیلی هستند و بیماران نیازمند آرتروپلاستی، نگران و در پیچ و خم بروکراسی و پاس کاری شرکت‌های تجهیزات پزشکی، بیمارستان‌ها و اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سردرگم‌اند.

در همین زمینه مدیر اجرایی و عضو هیات مدیره موسسه تجهیزات پزشکی و دارویی مرآت در گفت‌وگو با خبرنگار فانا با اشاره به اینکه به دلیل بالا بودن آمار پوکی استخوان و سائیدگی مفاصل در ایران ناشی از عوامل مختلف نیاز به پروتزهای زانو و لگن در کشور بسیار بالاست، افزود: تقاضای بالا برای این محصولات باعث شده تا تولیدات داخلی کفاف نیاز بازار را ندهند و چاره‌ای جز واردات نداشته باشیم. از سوی دیگر خدمات پس از فروش شرکت‌های خارجی بسیار سطح بالا و منظم است و در چنین شرایطی نباید جامعه را از محصولات روز جهان که کیفیت بالایی هم دارند، محروم کرد. از سوی دیگر واردات پروتزهای خارجی به کشور باعث ورود علم روز دنیا به کشور و ارتقای سطح تولیدات داخلی نیز خواهد شد.

علیرضا چیذری با بیان اینکه متاسفانه در فرایند قیمت‌گذاری دستوری پروتزهای تولید داخل هزینه‌های تحقیق و توسعه دیده نمی‌شوند و به همین دلیل شرکت‌های داخلی بخش‌های تحقیق و توسعه قدرتمندی ندارند، عنوان کرد: چند سازنده داخلی در این حوزه ریخته‌گری دقیق متعلق به خود را ندارند و بیشتر بخش‌های پرداخت، بهینه‌سازی و تکمیل‌سازی را انجام می‌دهند که البته این بخش‌ها نیز بسیار مهم هستند. فقط یک تولیدکننده خودش ریخته‌گری دقیق را انجام می‌دهد و مابقی شرکت‌ها در این بخش ارزبری دارند که شاید معادل حدود یک چهارم پروتز وارداتی باشد.

چیذری تاکید کرد: جدا از بحث ارزبری و ضرورت حمایت از تولید داخلی، مساله اصلی این است که دردهای استخوانی بسیار وحشتناکی است و فرد را از کار می‌اندازد و چنین دردهایی آلام روحی زیادی را به فرد و خانواده‌اش تحمیل می‌کند. ضمن اینکه متاسفانه در بخش خصوصی نوبت‌های زیر سه ماه و در بخش دولتی نوبت‌های زیر یک سال برای عمل تعویض مفاصل وجود ندارد. این وضعیت نشان می‌دهد که در حوزه پروتزهای زانو و لگن میزان تولید داخلی و واردات مکفی نیست و باید واردات بیشتری انجام شود.

وی تصریح کرد: براساس فرمایش رهبری بیمار فقط باید درد خودش را داشته باشد و نباید درد دیگری مانند کمبود دارو یا تجهیزات پزشکی را تحمل کند. باید شرایطی را طوری فراهم کنیم که بیماران نیازمند دنبال پروتز ندوند و در صف عمل تعویض مفصل نمانند. به نظر می‌رسد با بودجه‌ای ۲۰ تا ۳۰ میلیون یورویی در سال می‌توان پروتزهای موردنیاز را تامین کرد و به میزان زیادی از دردهای بیماران کاست.
به گفته وی انجمن‌های ارتوپدی هم به شدت به وضعیت موجود اعتراض کرده‌اند و پیشنهاد تامین از برندهای مطرح را هم داده‌اند.

مدیر اجرایی و عضو هیات مدیره موسسه تجهیزات پزشکی و دارویی مرآت با بیان اینکه نباید اجازه داده شود سرنوشت صنعت خودروسازی برای صنعت تجهیزات پزشکی نیز تکرار شود، توضیح داد: وزارت بهداشت می‌تواند اجازه دهد که بخشی از پروتزها با ارز آزاد وارد شوند تا دستکم بیمارانی که توانمند هستند یا دارای بیمه‌های تکمیلی هستند از این محصولات استفاده کنند و دست جراحان هم باز باشد. در عین حال باید از بخش تولید هم حمایت بیشتری شود تا با افزایش کیفیت تولیدات داخلی، افراد کم برخوردار نیز بتوانند از این محصولات استفاده کنند. باید اجازه دهیم پزشک حق انتخاب داشته باشد و علم روز و نوآوری هم وارد کشور شود. همچنین باید به تدریج به سمت حذف ارز ترجیحی و حمایتی برویم تا با این سیاست از تولیدات داخلی هم حمایت شود.

وی تاکید کرد: باید به این حقیقت پی ببریم که چاره‌ای جز این نداریم که به تدریج قوانین پیمان شانگهای را اجرا کنیم که طبق آن باید به تدریج به سمت کاهش تعرفه‌های واردات و صفر شدن این تعرفه‌ها برویم. البته این راهکار طولانی‌مدت است و راهکار کوتاه‌مدت این است که نسبت به واردات پروتز اقدام و همزمان حمایت از تولید داخلی و افزایش سقف پوشش بیمه نیز انجام شود.

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید