واردات لپ تاپ در سال گذشته چگونه بود؟

لپ تاپ

به گزارش ریان، حدود ۶۰۰ هزار دستگاه لپ‌تاپ طبق آمار گمرک سال ۱۴۰۲ با ارزش ۲۶۰ میلیون دلار یا ۲۲ همت وارد کشور شده است . این آمار نسبت به سال گذشته تنها ۱۳ میلیون دلار رشد داشته که رشد ناچیزی را نشان می‌دهد. تعداد لپ‌تاپ‌های وارد شده به کشور در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تقریبا یکسان است و رشد ناچیزی را نشان می‌دهد اما کاربران ایرانی به دلیل تغییرات نرخ ارز، در سال ۱۴۰۲ حدود ۸.۵ هزار میلیارد تومان بیشتر برای خرید لپ‌تاپ هزینه کرده‌اند. آمار ورود لپ‌تاپ به کشور در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن […]

به گزارش ریان، حدود ۶۰۰ هزار دستگاه لپ‌تاپ طبق آمار گمرک سال ۱۴۰۲ با ارزش ۲۶۰ میلیون دلار یا ۲۲ همت وارد کشور شده است . این آمار نسبت به سال گذشته تنها ۱۳ میلیون دلار رشد داشته که رشد ناچیزی را نشان می‌دهد.

تعداد لپ‌تاپ‌های وارد شده به کشور در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تقریبا یکسان است و رشد ناچیزی را نشان می‌دهد اما کاربران ایرانی به دلیل تغییرات نرخ ارز، در سال ۱۴۰۲ حدود ۸.۵ هزار میلیارد تومان بیشتر برای خرید لپ‌تاپ هزینه کرده‌اند.

آمار ورود لپ‌تاپ به کشور در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن عملاً افزایش چشمگیری نداشت، این در حالی است که محاسبه تفاوت نرخ ارز در این دو سال نشان می‌دهد اگرچه تفاوت واردات در این دو سال قابل اعتنا نبود اما کاربران ایرانی در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۲ همت برای خرید لپ‌تاپ صرف کردند که نسبت به سال قبل از آن حدود هشت هزار و پانصد میلیارد تومان بیشتر است. در نتیجه نه‌تنها کالاهای مورد مصرف ایرانی‌ها از گروه میان‌رده به ارزان قیمت سقوط کرد بلکه بازار پررونقی هم برای کالاهای کارکرده و مستعمل ایجاد شد.

هنوز آماری از سوی گمرک یا سایر نهاد‌های مرتبط در مورد تعداد لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های وارداتی منتشر نشده اما نگاهی به وضعیت پروفروش‌ترین لپ‌تاپ‌های بازار عدد حدود ۲۷ میلیون و پانصد هزار تومان را به عنوان هزینه متوسط خرید یک لپ‌تاپ نشان می‌دهد. اگر این عدد را با دلار ۵۰ هزار تومانی (صرف نظر از هزینه‌هایی مانند حمل، مالیات، سودبازرگانی، ارزش افزوده و غیره) در نظر بگیریم، لپ‌تاپ‌های مورد توجه ایرانی‌ها به‌طور متوسط ۵۵۰ دلار قیمت دارد که غالبا شامل لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت و مقرون به صرفه می‌شود.

اگر همین عدد را به عنوان مبنای واحد برای هر دستگاه قرار دهیم می‌توان برآورد کرد کمتر از ۶۰۰ هزار دستگاه در سال گذشته وارد کشور شده است. این آمار از آنجا اهمیت پیدا می‌کند که در سال قبل از آن نیز تقریباً همین مقدار ارز به واردات لپ‌تاپ اختصاص پیدا کرده است.

با توجه به نوسانات اقتصادی کشور، تفسیر رفتار مصرف‌کننده در این شرایط کار آسانی نیست اما به‌طور مشخص بخشی قابل‌توجهی از نیاز کاربران از طریق خرید دستگاه‌های دست‌دوم وارداتی یا مدل‌های مستعمل داخلی در حال تامین است.

منبع: پیوست

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید