اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان‌ها/ سبک زندگی باید اصلاح شود

گناباد- پزشکان متخصص با تاکید بر اهمیت تشخیص زودهنگام برای درمان سرطان‌ها از ارتباط سبک زندگی ناسالم افراد با افزایش احتمال ابتلا به آن می‌گویند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – هادی شمسی ثانی: سرطان یکی از بیماری‌های شایع در جهان و از مهمترین علل مرگ و میر در کشور است که مخاطرات زیادی را به همراه دارد؛ این بیماری که از یک نقطه در بدن آغاز می‌شود و به مرور تمامی بدن فرد را درگیر می‌کند، با سبک زندگی سالم، تحرک و ورزش، پرهیز از مصرف دخانیات و غربالگری قابل پیشگیری است.

اهمیت خود مراقبتی و تشخیص به موقع برای پیشگیری از این بیماری به اندازه‌ای است که امسال «من مسوولم برای پیشگیری از سرطان خودم، خانواده‌ام و جامعه‌ام» به عنوان شعار امسال هفته ملی سرطان «۷ تا ۱۵ بهمن‌ماه» انتخاب شده است.

روز شمار این هفته «سرطان و باورهای نادرست، پیشگیری از سرطان و سبک زندگی سالم، مسئولیت اجتماعی و کنترل سرطان، پیشگیری از سرطان، محیط کار سالم و ایمن، رسانه‌ها و نقش آن‌ها در پیشگیری از سرطان، مراقبت‌های حمایتی و تسکینی سرطان و تشخیص زود هنگام سرطان» بوده که بر سبک زندگی سالم و فرهنگ‌سازی در راستای پیشگیری از این بیماری شایع و کشنده تاکید دارد.

نقش تغذیه و ورزش در پیشگیری از سرطان

حمیدرضا ریحانی، فوق تخصص خون و سرطان بالغین و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از رژیم غذایی مناسب به عنوان یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از سرطان یاد و اظهار کرد: مصرف غذاهای حاوی نیترات زیاد مانند سوسیس و کالباس، غذاهای آماده و کنسروی، غذاهای نمک سود شده و چربی‌های اشباع شده احتمال ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد.

فوق تخصص خون و سرطان بالغین و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد مصرف غذاهای حاوی نیترات زیاد را به‌شدت مضر دانست و تصریح کرد: برای پیشگیری از سرطان باید مواد غذایی ارگانیک و فاقد مواد نگهدارنده را در رژیم غذایی استفاده کنیم. همچنین مصرف غذاهای با فیبر زیاد از ابتلای فرد به یبوست و در نتیجه افزایش خطر ابتلاء به سرطان جلوگیری می‌کند.

اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان‌ها/ سبک زندگی باید اصلاح شود

وی با اشاره به درمان‌های سنگین و پر عارضه سرطان، از پیشگیری به عنوان بهترین اقدام در برابر این بیماری نام برد و گفت: ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی حداقل سه روز در هفته موجب کاهش خطر ابتلاء به سرطان می‌شود.

ریحانی، مصرف دخانیات را عامل مؤثری در افزایش احتمال ابتلاء به سرطان بیان و خاطرنشان کرد: مصرف سیگار، قلیان و هرگونه مواد دخانی احتمال ابتلای فرد مصرف کننده به سرطان را افزایش می‌دهد.

سرطان روده بزرگ؛ دومین سرطان مرگبار

علیرضا حسینی، فوق تخصص گوارش و کبد و سرپرست مرکز غربالگری سرطان بیمارستان علامه بهلول گنابادی هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، سرطان روده بزرگ به عنوان دومین سرطان از نظر مرگ و میر نام برد و گفت: با توجه به اینکه این سرطان مرگبار، سومین سرطان شایع دنیا نیز است، پیشگیری و غربالگری جهت تشخیص زودهنگام آن ضروری است.

فوق تخصص گوارش و کبد و سرپرست مرکز غربالگری سرطان بیمارستان علامه بهلول گنابادی با بیان اینکه سرطان روده بزرگ با ورزش کردن، نخوردن غذاهای کنسروی و عدم استفاده از غذاهای فرآوری شده قابل پیشگیری است، گفت: با توجه به اینکه سرطان روده بزرگ به طور پلکانی ایجاد می‌شود، غربالگری نیز نقش مهمی در تشخیص به موقع و پیشگیری از ابتلاء به این بیماری دارد.

وی تصریح کرد: یک پولیپ برای اینکه تبدیل به توده سرطانی و بدخیمی شود به طور متوسط حدود ۷ تا ۱۰ سال زمان می‌برد، بنابراین تشخیص به موقع و قطع زنجیره تبدیل پولیپ به سرطان بدخیم در پیشگیری و درمان موفقیت آمیز سرطان روده بزرگ نقش مهم و کلیدی دارد.

حسینی با بیان اینکه هم اکنون در همه مراکز خدمات جامع سلامت این غربالگری انجام می‌شود، گفت: افراد مبتلا پس از شناسایی در این مرحله برای ارزیابی و اقدامات تشخیصی تکمیلی به کلینیک‌های تشخیص و غربالگری سرطان ارجاع می‌شوند تا اقدامات تکمیلی مانند کولونوسکوپی برای آنها انجام شود.

ضرورت توجه به روان‌درمانی در کنار درمان‌های جسمی بیماران سرطانی

فرناز شریفی مود، متخصص روان پزشکی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به تأثیر روانشناسی و روان درمانی در بهبود بیماران سرطانی اشاره کرد و گفت: شنیدن خبر سرطان برای هیچ کس لذت بخش نیست و با استرس و افکار منفی فراوانی همراه است، بنابراین روان درمانی و مشاوره‌های متخصصین روان پزشکی در کنار درمان‌های اصلی بیماری سرطان نقش مهم و اثرگذاری در بهبود بیماران مبتلا به این بیماری دارد.

اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان‌ها/ سبک زندگی باید اصلاح شود

متخصص روان پزشکی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد با بیان اینکه روانپزشکان به عوارض روانی و درمان‌های رادیوتراپی و شیمی درمانی در بیمار مبتلا به سرطان توجه دارند، گفت: علاوه بر این آثار روانی ناشی از استرس‌ها، اضطراب‌ها و افسردگی که پس از تشخیص و اطلاع از سرطان در بیمار و خانواده او ایجاد می‌شود، مورد بررسی و درمان قرار می‌گیرد.

شریفی‌مود، انجام مشاوره و درمان‌های دارویی مناسب توسط روانپزشکان را موجب کاهش اضطراب و افسردگی بیماران سرطانی بیان و تاکید کرد: مشاوره و روان‌درمانی ضمن آرامش بخشیدن و بهبود کیفیت زندگی بیمار سرطانی و خانواده او، موجب تأثیرگذاری بر روند درمان و در نتیجه افزایش کیفیت اثربخشی داروهای درمانی بیمار می‌شود.

سرطان از جمله بیماری‌های شایعی است که ضمن تحمیل هزینه‌های بالای درمانی به خانواده فرد بیمار و جامعه، بخشی از سرمایه‌های انسانی کشور را نیز از بین می‌برد.

انتقال مفاهیم آموزشی، اصلاح باورهای نادرست و تغییر سبک زندگی ناسالم با فرهنگ‌سازی، ترویج تشخیص زودهنگام و انجام غربالگری در راستای پیشگیری، درمان به موقع و کاهش عوارض جانبی سرطان علاوه بر حفظ سلامت و اقتصاد فرد، هزینه‌های بالای اقتصادی و اجتماعی این بیماری برای جامعه را نیز کاهش می‌دهد.

حواسمان باشد هفته ملی مبارزه با سرطان «هفتم تا پانزدهم بهمن»، تنها بهانه‌ای برای یادآوری و تبیین بیشتر اهمیت این موضوع است و همه باید در کنار هم در تمامی روزهای سال برای حفظ جان انسان‌ها از مرگ و میر این بیماری قابل پیشگیری تلاش کنیم.

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید