در گردهمایی مدیران مراکز نوآوری چه گذشت؟

نوآوری

به گزارش ریان، نخستین گردهمایی مدیران مراکز نوآوری دانشگاهی و مراکز نوآوری پارک‌های علم و فناوری کل کشور، سوم اردیبهشت‌ماه در کارخانه نوآوری امیدینو برگزار شد. در این مراسم، محمدجواد صدری‌مهر، مدیرکل دفتر توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری معاونت علمی، فناوری، اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، امیرحسین بهروز، مدیر کارخانه هوشمندسازی و نوآوری امیدنو، محمدعلی بخشی‌زاده، مدیرعامل شرکت امید بوم و مصطفی صفدری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران (دانشکدگان فارابی) حضور داشتند. هدف از این گردهمایی ضرورت رفع مسائل اساسی در زیست‌بوم نوآوری کشور عنوان شده بود. در ابتدای مراسم، محمدعلی بخشی‌زاده، مدیرعامل شرکت امید بوم با اشاره بر فعالیت‌های اخیر این شرکت گفت: […]

به گزارش ریان، نخستین گردهمایی مدیران مراکز نوآوری دانشگاهی و مراکز نوآوری پارک‌های علم و فناوری کل کشور، سوم اردیبهشت‌ماه در کارخانه نوآوری امیدینو برگزار شد.

در این مراسم، محمدجواد صدری‌مهر، مدیرکل دفتر توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری معاونت علمی، فناوری، اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، امیرحسین بهروز، مدیر کارخانه هوشمندسازی و نوآوری امیدنو، محمدعلی بخشی‌زاده، مدیرعامل شرکت امید بوم و مصطفی صفدری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران (دانشکدگان فارابی) حضور داشتند. هدف از این گردهمایی ضرورت رفع مسائل اساسی در زیست‌بوم نوآوری کشور عنوان شده بود.

در ابتدای مراسم، محمدعلی بخشی‌زاده، مدیرعامل شرکت امید بوم با اشاره بر فعالیت‌های اخیر این شرکت گفت: «در حال حاضر شریان‌های اقتصادی مملکت از طریق بانک‌ها هدایت و مدیریت می‌شود و امروز بانک‌ها موظف به استفاده از فناوری در فرآیندهای خود هستند. بانک سپه نیز با تشخیص این موضوع با کمک معاونت علمی و فناوری توانست کارخانه هوشمندسازی امیدینو را راه‌اندازی کند.»

به گفته بخشی‌زاده، مفهوم مدیریت سفر مشتری، موضوعی است که براساس آن اگر مشتری وارد اکوسیستم شد، باید بتوان از تمام ظرفیت‌های مالی با کمک فناوری بهره برد.

در ادامه، امیرحسین بهروز، مدیر کارخانه هوشمندسازی و نوآوری امیدنو درباره آغاز مسیر فعالیت امیدینو صحبت کرد و گفت: «امیدینو اولین کارخانه با رویکرد هوشمندسازی در حوزه بانکی کشور است و هدف اصلی آن حضور در حوزه بازار‌سازی است. ما بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیانی را شناسایی و انتخاب کردیم و امروز در مجموعه کارخانه آنها را داریم. برخی از محصولات در ابتدا به عنوان یک محصول فناورانه کارخانه انتخاب شده بودند، اما در حال حاضر به محصول بالغ رسیدند و رشد کردند.»

بهروز اظهار کرد: «ما در این مدت تامین نیازهای فناورانه بانک سپه را با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان مسیر حرکت خود تعریف کرده‌ایم. همچنین در یک و سال نیم گذشته سعی کردیم با شناسایی و انتخاب شرکت‌های دانش‌بنیان به توسعه روزافزون آنها کمک کنیم.»

بعد از آن، مصطفی صفدری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران (دانشکدگان فارابی) درباره آسیب‌شناسی مراکز نوآوری سخنرانی کرد.
صفدری به تشریح برخی از اعضای زیست‌بوم نوآوری پرداخت، درباره ضرورت تفکر اکوسیستمی گفت: «اگر شرکتی به دنبال تحول است و می‌خواهد بخشی از سبد محصولات خود را نوآوری‌های ریشه‌ای تشکیل بدهند، آن موقع دیگر نمی‌تواند به ظرفیت‌های داخلی اکتفا کند و باید به دنبال شبکه‌سازی و توسعه زیست‎بوم خود باشد.»

او ادامه داد: «امروز نیازمند اتحاد شرکت‌های کوچک با بزرگ هستیم برای همین این است که می‌گوییم نیازمند اتحاد میان کوسه‌ها و نهنگ‌ها هستیم، چراکه با کمک این موضوع می‌توانیم به نقص‌ها و چالش‌های کسب‌وکارمان مسلط شویم.» به گفته صفدری، برای توسعه زیست‌بوم از زوایه دید یک شرکت بزرگ، باید بتوانیم شرکت‌های کوچکتر را اکتساب کنیم.
پس از صفدری، محمدجواد صدری‌مهر، مدیرکل دفتر توسعه زیرساخت‌های زیست بوم نوآوری معاونت علمی، فناوری، اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری بیان کرد: «ما در اکوسیستم‌مان نیازمند یک ارتباط منطقی هستیم. در همین راستا باید در ابتدا تفاوت مراکز نوآوری را با سایر بازیگران اکوسیستم کشور بدانیم. تفاوت مراکز نوآوری با شتابدهنده‌ها مسئله‌محوری و تقاضا‌محوری آنهاست.»

صدری‌مهر با اشاره بر ظرفیت محدود بودجه کشور گفت: «بهترین ظرفیت مالی موجود در سال جدید موضوع جهش تولید با استفاده از اعتبار مالیاتی برای مراکز نوآوری است.»

او افزود: «اکنون پارک‌های علم و فناوری برای رفع مسائل متعدد مراکز نوآوری ایجاد کرده‌اند. مانند پارک علم و فناوری کرمان و یزد که برای رفع مسائل معدنی مراکز نواوری تشکیل داده‌اند. همچنین تعدادی از دانشگاه‌ها به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند، اما آیا این مراکز تعاملی برقرار کرده و در راستای یکدیگر فعالیت دارند؟ به همین خاطر برای این هم‌افزایی باید با شبکه سازی این مجموعه‌ها از ظرفیت‌ها و اعتبارات مالیاتی قانون جهش تولید استفاده کنیم.»

منبع: تریبون نیوز

 

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید