ایران هلث میراث ناملموس صنف تجهیزات پزشکی است/ دولت برای برگزاری ایران هلث به شرکت ها کمک کند

25 روز تا شروع نمایشگاه ایران هلث باقی مانده است و قیمت های فروش زمین در این نمایشگاه به تازگی اعلام شده  است .  شنیده ها نشان میدهد افزایش قیمت های نمایشگاهی باعث شده بسیاری از شرکت های تجهیزات پزشکی از حضور در این نمایشگاه کناره گیری کرده اند که باعث شده نگرانی هایی را برای ماندگاری نمایشگاه به همراه داشته است.

از این رو ادریس مازندرانی مدیر عامل شرکت آوای موفق ایرانیان که یکی از شرکت های برگزار کننده نمایشگاه های بین المللی است به خبرنگار ریان گفت:  در کشور ما 31 سایت رسمی نمایشگاه بین المللی وجود دارد که شامل شرکت سهامی نمایشگاهی تهران و سایر استان ها است از سویی دیگر  یک سری سایت های غیر رسمی مانند شهر آفتاب و مصلی هم زیر نظر صمت استان ها فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه سایت نمایشگاهی استان ها همه بخش خصوصی است ولی نمایشگاه بین المللی شهر تهران دولتی است اظهار کرد: از این رو این نمایشگاه آیین نامه ی معاملاتی و تعیین نرخ دارد که معمولا تعیین نرخ نمایشگاه از طریق کارشناس ارشد دادگستری با توجه به آیتم های نمایشگاه بین المللی ارزیابی می شود ضمن اینکه تعرفه های نمایشگاه بین المللی از سال 94-95 تا پارسال که به عدد 712 رسید بالا نرفته بود . امسال هم  با توجه به اتفاقات کشور که به وسیله کارشناس دادگستری صورت گرفته و به امضا سه وزیر صمت، اقتصاد دارایی و دادگستری که مجمع نمایشگاه بین المللی هستند انجام شده است.

این برگزار کننده نمایشگاه با تاکید بر آنکه سالن های نمایشگاه بین المللی تهران  نیازمند تامین و نگه داری است گفت:  80 هکتار لوکیشن نمایشگاه نیاز به رسیدگی فضای سبز و هزینه های پرسنلی دارد بنابراین کارشناس دادگستری هزینه همه ی این ها را در نظر می گیرد و نسبت به این هزینه ها تعرفه پیشنهادی را اعلام می کند.

مازندرانی با اشاره به اینکه پیشنهاد کارشناس دادگستری بالاتر از این قیمت بوده اما این قیمت مورد تایید قرار نگرفته است تصریح کرد: این قیمت هر چند که منطقی بود اما برای رفاه حال صنعت کشور 30 درصد کاهش داده شد .

وی افزود: قیمت واگذاری زمین به شرکت برگزار کننده  در تمامی کشورهای  همسایه از جمله افغانستان و عراق 60 دلار است و شرکت برگزار کننده قیمت فروش را بین 235 تا 290 دلار اعلام می کند  اما در حال حاضر قیمت نهایی فروش نمایشگاه بین المللی تهران 50 دلار است. بنابراین در کشور ما به دلیل حمایت از تولید و  صنعت این کاهش قیمت ها  اتفاق افتاده است. قطعا  در حال حاضر به نحوی این قیمت گذاری ها صورت گرفته است که ما فقط بتوانیم فضای نمایشگاهی را حفظ کنیم.

این برگزار کننده نمایشگاه افزود: به هر حال این نمایشگاه در تقویم tpu دنیا قرار دارد و نگاه دنیا نسبت به نمایشگاه هایی که در این فضا صورت می گیرد با بقیه فضاها مثل شهر آفتاب و مصلی متفاوت است بنابراین این تفاوت در قیمت ها هم دیده می شود.

مازندرانی با تاکید بر اینکه مقایسه قیمت بین نمایشگاه هایی که در سئول برگزار می شود با سایر نمایشگاه ها مقایسه بین بنز و پراید است و نباید صورت بگیرد گفت: این قیمت ها برای صنف هایی که فروش شناور دارند عارضه ای را ایجاد نخواهد کرد ولی برای صنف تجهیزات پزشکی که قیمت گذاری  دستوری( با این حجم از تورم)  وجود دارد دچار عارضه خواهد بود. بنابراین به نظر من باید تسهیلاتی برای شرکت های تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شود چون این دوستان کالاهایشان را با قیمت های دستوری وزارت بهداشت به فروش می رسانند و ما شرکتهای برگزار کننده هم چون قیمت های دستوری داریم وضعیت این دوستان را درک می کنم اما تخلفی از طرف شرکت برگزار کننده به دلیل افزایش قیمت ها صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه این قیمت ها تنها متعلق به نمایشگاه ایران هلث نیست بلکه برای 90 نمایشگاهی که امسال در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود هم قیمت  ها به همین صورت خواهد بود گفت:  حتی در شرایطی که قیمت پایه ما در تهران 700 هزار تومان است ظرف یکی دو روز گذشته در نمایشگاه شهر آفتاب قیمت پایه بالای 800 هزار تومان اعلام شده  است به همین دلیل قیمت از لحاظ صرفه و صلاح برای نمایشگاه بین المللی قیمت منطقی هست اما برای بخش هایی که قیمت دستوری دارند فشار مضاعفی را به تولید کننده وارد خواهد کرد و باید تسهیلاتی برای این قبیل شرکت ها در نظر گرفته شود.

مازندرانی در پاسخ به این سوال که چه تسهیلاتی می تواند به شرکت های تولیدی کمک کننده باشد اظهار کرد: همان طور که سوبسیت هایی به شرکت های دانش بنیان و شرکت های شهرک صنعتی داده می شود باید  با مکاتبه ای از طرف وزیر صمت، رییس سازمان توسعه تجارت و مدیرعامل نمایشگاه های بین المللی تهران برای شرکت ها ی تجهیزات پزشکی هم انجام شود.

این برگزار کننده نمایشگاه با اشاره به اینکه قطعا همه ی فعالان جامعه در هر قسمتی مدیون خدماتی هستند که شرکت های تجهیزات پزشکی به جامعه می دهند گفت: همه ی ما در شرایط بحرانی مانند کرونا این حساسیت را درک کرده ایم بنابراین دولت در این شرایط باید نگاه ویژه  و حمایتی به شرکت های تجهیزات پزشکی را داشته باشد تا این شرکت ها بتوانند در نمایشگاه ایران هلث که بزرگترین رویداد و المپیک تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی است با کیفیت و تنوع محصول عالی حاضر شوند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به قیمت ها اگر تسهیلاتی در نظر گرفته نشود و بسیاری از شرکت ها توان شرکت در این رویداد را نداشته باشند از نظر شما چه آسیبی را متوجه این نمایشگاه خواهد کرد تصریح کرد: من در این مدت با شرکت های زیادی  صحبت کرده ام  و پیشنهاداتی به این شرکت ها داده ام تا مسیر 24 ساله ی ایران هلث متوقف نشود. ایران هلث دٌر گران بهاییست که بازار تجهیزات پزشکی باید آن را حفظ کند از سویی دیگر هر شرکتی مسئولیت اجتماعی هم نسبت به صنف خود دارد بنابراین امیدوارم امسال با استرتژی هایی جدید مثل کم کردن متراژ غرفه ها، شیوه حضور و دکوراسیون هزینه ها توسط شرکت ها کنترل شود تا شرکت ها موفق به حضور در این  نمایشگاه شوند . ما امیدواریم  برای سال آینده قیمت فروش محصولات تجهیزات پزشکی اصلاح شود و بالانس درآمدی قیمت ها در شرکت ها ایجاد شود و در نتیجه این مشکلات کاهش یابد.

مازندرانی با تاکید بر اینکه ایران هلث میراث ناملموس حوزه  تجارت  و بازرگانی کشور است گفت: شرکت های تجهیزات پزشکی  25 سال  در این نمایشگاه سرمایه گذاری کرده اند تا این برند بین المللی و معتبر ساخته شود بنابراین من فکر می کنم در مقابل ایران هلث اگر صد نمایشگاه هم عرض هم ایجاد شود، اعتبار خود را خواهد داشت.

این برگزار کننده نمایشگاه در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه مجری نمایشگاه امسال در اختیار دولت بوده امکان دوباره ورود بخش خصوصی به این حوزه وجود دارد اظهار کرد:  قطعا واگذاری نمایشگاه به دولت کار اشتباهی بود و اگر با دوستان سازمان توسعه تجارت هم صحبت کنید آنها هم واقف به این موضوع هستند اما شاید شرایط موجب شد که این اتفاق بیفتد.  البته پارک هم هوشمندی به کار برد و برگزاری این نمایشگاه را به یک شرکت خصوصی واگذار کرد و ما امیدواریم ایران هلث را به سر منزل خود برساند اما سال های آینده مشخص می کند که سیاست دولت در برگزاری نمایشگاه چگونه خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه صراحت نظر رهبری منع رقابت بخش دولتی با بخش خصوصی  است گفت:  اینکه مدیران امر تا چه اندازه این توصیه را عمل کنند مستقیما مربوط به ولایت مداری این مسئولان است که به عمل باید نشان داده شود.

مازندرانی گرید بندی نمایشگاه ها را طبق بررسی گزینه هایی همچون تعداد دوره، متراژ نمایشگاه، رعایت استانداردها، کیفیت و تعداد حضور شرکت ها دانست و افزود:  تاثیرگذاری عنوان نمایشگاهی در آن صنف و تمرکز بازار تجاری صنف  از جمله مولفه های مهم این رتبه بندی است که  قطعا  حضور عنوان نمایشگاهی برای سال آینده در رتبه بندی A با شرکت برگزار کننده ارتباط مستقیم دارد چرا که اگر نتواند با استانداردهای لازم نمایشگاه را برگزار کند، هم خود نمایشگاه و  هم شرکت برگزار کننده  دچار تنزل رتبه خواهند شد.

انتهای پیام

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید