در نشست هم اندیشی هیات مدیره و دبیران کمیته های انجمن مرآت مطرح شد:انجمن مرآت آماده همکاری با وزارت بهداشت برای اصلاح آیین نامه تجهیزات پزشکی است

نشست هم اندیشی کمیته های تخصصی انجمن مرآت در یکی از سالن های هتل اسپیانس بلوار کشاورز با حضور روسای کمیته ها و هیات مدیره این انجمن و با هدف محوری پیگیری مشکلات و رفع موانع فعالان صنفی زنجیره تامین و همکاری برای اصلاح آیین نامه تجهیزات پزشکی برگزار شد.

به گزارش ریان- مجتبی معظمی رییس هیات مدیره مرآت با اشاره به اینکه تاکنون با سه نسل از افرادی که در تجهیزات پزشکی فعال بوده اند همکاری کرده است، گفت: به نظر من اکنون نوبت به نسل سوم رسیده است چرا که نسل های اول و دوم این صنف تبدیل به شرکت های بزرگ شده اند و ما باید برای حضور نسل جدید در این صنف برنامه ریزی داشته باشیم تا با همگرایی مشکلات را هم کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه صنف تجهیزات پزشکی در واقع صنف اخلاق و خدمت است تصریح کرد: افرادی که در این صنف فعالیت می کنند باید این دو خصلت را جزو اولویت های خود قرار دهند چرا که این رشته با سلامت مردم گره خورده است.

معظمی افزود: تاکنون هم رشد بخش درمان، رشد مناسبی بوده و با شرایط سخت، محدود می شود اما ما از سال گذشته تا کنون شرایط سختی را گذرانده ایم و باید بگویم شرایط از این سخت تر نخواهد شد بنابراین می توانیم با نگاه جمع گرایانه و درست از این شرایط سخت هم عبور کنیم.

خسرو حیدری مدیر انجمن مرآت با اشاره به تلاش های دکتر معظمی در زمینه شکل گیری تشکل های صنفی از تلاش ها و همراهی های دکتر معظمی در ایجاد انجمن مرآت تشکر کرد وگفت:  هدف اصلی هم در این انجمن این است که زمینه ی مشارکت اعضا در این صنف در بستری قانونی فراهم شود. بنابراین از اعضای انجمن مرآت می خواهم تا با تشکیل کارگروه های تخصصی خود مطالبات خود را به گوش مسئولان برسانند.

وی با اشاره به عدم ثبات در حوزه مدیریتی تجهیزات پزشکی تصریح کرد: در سه سال گذشته ثبات مدیریتی در  جایگاه مدیریتی حوزه تجهیزات پزشکی نداشتیم و اکنون با چند پارگی در زمینه متولی گری و سیاست گذاری  این حوزه بسیار متنوع و گسترده و با اهمیت تجهیزات پزشکی  در وزارت بهداشت مواجه هستیم، از این رو همکاران فعال در زنجیره تامین دچار مشکلات و موانع فراوانی بوده و اگر با همین وضعیت فعلی مواجه باشیم با تعطیلی برخی شرکتهای فعال و تولیدکنندگان مواجه خواهیم شد از ابتدای آغاز به کار این دولت چهار مدیر کل داشته ایم . به جای اقای دکتر شاهمرادی، آقای مهندس مزینانی جایگزین شدند و سپس آقای دکتر غفارزاده و اکنون دوباره آقای دکتر شاهمرادی بازگشته اند.

در ادامه این نشست علیرضا چیذری عضو هیات مدیره مرآت با تاکید بر پوست اندازی در این صنف گفت: نباید به صندلی های خود بچسبیم ما با همراهی دکتر معظمی تلاش کردیم تا صدای جدیدی را ایجاد کنیم. برنامه ریزی شده تا امانتی که در مرآت به دست ما داده شده است به دست دبیران کمیته های تخصصی و کارگروه های این انجمن سپرده شود تا موضوع حصر قدرت به دست افراد خاص ، شکسته شود بنابراین باید راه را برای افرادی که با تجربه خود راه حل مشکلات این صنف را می دانند باز کنیم  و قطعا می توانیم با حرکتی جمعی در انجمن مرآت این رویه نادرست متصلب و سنتی را در صنف تجهیزات پزشکی و رویه فعالیت صنفی تغییر دهیم.

رییس انجمن تامین تجهیزات پزشکی و دارویی  و عضو هیات مدیره و یکی از بنیان گذاران انجمن مرآت ادامه داد: اکنون موضوع مطالبات  انباشته و کمرشکن  و بنیان برکن صنف تجهیزات پزشکی و خصوصا تولیدکنندگان بسیار مهم و پرداخت مطالبات  موضوع حیاتی است در حال حاضر تنها 2 شرکت از مجموعه ای که خود بنده در آن فعالیت دارم بالای 100 میلیارد تومان مطالبه دارند این را به عنوان مثال عرض کردم چون حضور ذهن دارم حتما همه همکاران هر یک به تناسب میزان فعالیت مطالبات انباشته دارند. گاها این مطالبات مربوط به بیش از یک سال قبل است.این اتفاق در شرایطی است  که در حال حاضر بالاترین ذخیره ارزی را در کشور داریم. از این رو این اتفاق باعث خسارات فراوانی به شرکت ها  و زنجیره تامین شده است و بقا و حیات تولیدکنندگان  به خطر افتاده است . از سویی دیگر قیمت گذاری های اشتباه و عدم قیمت گذاری های  به موقع و بلاتکلیفی در این زمینه، کار شرکت ها را سخت تر کرده است.

تغییر سیاست های ارزی به یکباره و اعمال اجبار حذف ارز ترجیحی چه ارز 4200 و چه ارز 28500 بدون پیش بینی پرداخت ما به التفات از سوی سازمان برنامه و بدوجه به بانک مرکزی و همچنین عدم پیش بینی تامین ریال در بودجه 1403 برای حذف ارز ترجیحی چرخه معیوبی را شکل داده است.

به چه زبانی بگویم که تولیدکنندگان و تامین کنندگان شرایط حوزه گسترده تجهیزات پزشکی با 460 هزار کد کالا یا IRC توان تامین نقدینگی چندین برابری را وقتی بنا باشد ارز 4200 به 28500 شیفت کند و 28500 به قیمتی که خدا می داند، ندارد. بانک ها هم که توان پرداخت تسهیلات فوری و به هنگام و کافی ندارند. تجربه طرح دارویار پیش روی ما هست. آیا بودجه این طرح واقعی دیده شد؟ آیا به وعده ها عمل شد؟ مگر بیماران چه قدر تحمل دارند؟ این شد که بیمار فقط باید درد و رنچ بیماری را تحمل کند؟بنده با حذف ارز ترجیحی موافق هستم مشروط بر اینکه همه جوانب پیش بینی و دیده شود (بحث در مورد این موضوع از حوصله و وقت جلسه خارج است)

 در ادامه این هم اندیشی رضایی دبیر کمیته صادرات انجمن مرآت گفت: در طول سال های فعالیت خودم در وزارت بهداشت، همیشه از تولید حمایت  کرده ام در حالی که برخی افراد تلاش کردند در مقابل تولید داخلی بایستند اما من در تمام این سی سال دست از حمایت تولیدات داخلی برنداشته ام . ما در حال حاضر در روسیه و بلاروس برخی کشورهای منطقه فعالیت داریم و فعالیت صادراتی ما تنها در خصوص صادرات محصولات با کیفیت تولید داخل است که موفقیت آمیز هم بوده  بنابراین امیدواریم در آینده صادرات تولیدات ایرانی را به  همه کشورهای حوزه CIS برسانیم. من سال ها در وزارت بهداشت در حوزه  بودجه نویسی کار کرده ام و از آنجایی که یکی از مشکلات اصلی ما مطالبات انباشته و قیمت گذاری نادرست است می توانیم در انجمن مرآت بر راهکارهای رفع این گونه مشکلات متمرکز شویم و پیشنهادات خود را به بخش دولتی ارائه دهیم.

یوسف علوی دبیر کمیته هوش مصنوعی انجمن مرآت گفت: با توجه به آینده هوش مصنوعی در جهان و تاثیر آن بر صنف پزشکان و همچنین تجهیزات مرتبط با این صنف بهتر است پیش بینی هایی انجام شود تا ما در آینده با مشکل بیکاری منابع انسانی در این صنف مواجه نشویم.

نوید احمدی دبیر کمیته صنفی استان مرکزی ضمن تشکر از دکتر معظمی گفت: اولین بار است که به استان ها به عنوان یار تولیدکننده و توزیع کننده نگاه می شود و ما از این نگاه انجمن مرآت تشکر و قدردانی می کنیم.

در این نشست با تاکید بر نقش رسانه به عنوان بازوی اطلاع رسانی محمد درآبادی دبیر کمیته اطلاع رسانی و رویدادها اظهار کرد: رسانه ها رابط بین مردم و تولیدکنندگان و فعالین این صنف  تجهیزات پزشکی خواهند بود و ما نقش مطالبات مردمی را در این مسیر نمی توانیم نادیده بگیریم  بنابراین امیدواریم فعالان در زنجیره تامین با یاری رسانه ها صدای مردم را بشنوند. و از طرفی از طریق رسانه ها خواسته ها و مطالبات بی شمار تامین کنندگان پیگیری شود.

حسین نهالی  مدیر عامل شرکت دریای طب اندیشان و دبیر کمیته نوزادان انجمن مرآت با تاکید بر اینکه اصلاح قوانین موجود در صنف تجهیزات پزشکی می تواند شروع مناسبی برای ایجاد زیرساخت مناسب برای آیندگان این صنف باشد گفت: برخی از قوانین موجود در اداره تجهیزات پزشکی که تصمیمات به آن متکی بود  نادرست است بنابراین ما می توانیم در کارگروه های تخصصی انجمن مرآت این قوانین را در تعامل با مدیران تجهیزات پزشکی و وزارت بهداشت تصحیح کرده و با دلایل خود که مبنی بر دانش و تجربه ی اعضای این صنف است به دفتر تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت پیشنهادات خود را ارائه دهیم.  ایشان به تجربه ای در زمینه لغو یک رویه غلط در خصوص فرآیند صدور پروانه ها از طریق دیوان اشاره کردند.

با توجه به نیازهای وارداتی صنف تجهیزات پزشکی و حفظ تعادل بازار سحر زندی به نمایندگی از شرکت سوفیا طب دبیر کمیته چشم پزشکی گفت: شرکت ما بیش از بیست سال است برای تامین لنزهای داخل چشمی و دستگاه های اتاق عمل جراحی چشم و محصولات چشم پزشکی فعالیت می کند و به سهم خود علیرغم انواع مشکلات از جمله در قیمت گذاری دارو بخشی از  نیاز بازار محصولات مرتبط با چشم پزشکی را تامین نماید.

مجید چگینی با اشاره بر تلاش های خود برای ایجاد تشکل ها و موسسات مختلف در زمینه تجهیزات پزشکی گفت: همواره در طول بیش از سی سال خدمت خود در صنف و حوزه تجهیزات پزشکی تلاش کرده ام با  همسو شدن با اهداف جمعی در ایجاد اتحادیه ها، انجمن ها همکاری و همیاری کرده باشم. مطمئن هستم وجود انجمن مرآت و تلاش ها برای ایجاد کارگروه های تخصصی می تواند ما را به اهداف جمعی این صنف یاری رساند.

با توجه به پرونده اخیر مبنی بر شکایت از انجمن مرآت مبنی بر غیر قانونی بودن این انجمن محمد امینی وکیل دادگستری و دبیر کارگروه حقوقی انجمن مرآت با تاکید بر اینکه ما با مشاوره حقوقی برای اعضا این انجمن می توانیم در شرایط سخت شرکت ها را همراهی کنیم گفت: به تازگی هم یکی از شکایتهای که در خصوص غیرقانونی بودن انجمن مرآت به دستگاه قضا برده شد، با ارائه اسناد قانونی به قوه قضاییه تبرئه شد.

مهدی پسران مدیرعامل شرکت  ماد زیست فن آور بین الملل و دبیر کمیه توسعه تکنولوژی  انجمن مرآت با تاکید بر استفاده از دانش روز  دنیا در تجهیزات پزشکی گفت: هم اکنون ما در ایران توانسته ایم حرکت های موثری داشته باشیم اما همچنان راه طولانی باقی مانده است. ما در این کمیته در جهت به روزرسانی و توسعه تکنولوژی های روز دنیا به شرکت های تجهیزات پزشکی کمک خواهیم کرد.

دبیر انجمن تامین تصریح کرد: تاکنون توانسته ایم پیشرفت های خوبی را در توسعه تکنولوژی تجهیزات پزشکی داشته باشیم اما از آنجا که علم و فناوری هر روز در دنیا در حال تغییرات است نباید به این میزان بسنده کرد .

رضا صدوق  مدیرعامل شرکت توسعه بازار هلدینگ نگین گفت: بخش فروش و بازاریابی نقش مهمی در توسعه مشاوره بازریابی و مارکتینگ شرکت ها خواهد داشت  ما در کارگروه فروش و بازاریابی با ارائه خدمات بازاریابی و مشاوره های بازرگانی به شرکت ها برای توسعه خود کمک خواهیم کرد.

صدرا سپهری از شرکت آرگون که با تولید محصولات  دستگاه های لیزر پوست در بازار ایران فعال است گفت: با توجه به حساسیت ها  و نیازهای جامعه به اینگونه محصولات همواره نظارت ها به شکل ویژه ای ادامه دارد.

در ادامه این نشست با اشاره به فعالیت ها  آقایان چیذری و اسکویی در روزهای ابتدایی این انجمن وحید اسکویی فعال حوزه تجهیزات پزشکی  با اشاره به اینکه از اواسط دهه 80 به عنوان جوان ترین بازرگان وارد این عرصه شدم گفت: متاسفانه در برخی انجمن ها اجازه فعالیت به اعضای آن انجمن داده نمی شود و گاهی جلوی عضویت ها هم گرفته می شود . خوشبختانه ما شاهد آن هستیم که در انجمن مرآت مسیر برای حضور و فعالیت اعضای انجمن فراهم شده است و این اتفاق می تواند به عنوان اتفاقی مبارک در نظر گرفت.

محسن فتاحی از شرکت نیکجو ابزار طب به عنوان دبیر کمیته ارتوپدی انجمن مرآت گفت: ارتوپدی در کشور ما به دلیل وجود سوانح و تروماها نقش مهم و اورژانسی در کشور دارد و در صورتی که نظارت بر تولیدات و یا محصولات وارداتی این حوزه کاهش یابد خطرات زیان باری را برای کشور فراهم می کند.

رحیمیان رییس  کارگروه ارتوپدی مرآت هم گفت: ما در حال حاضر با 30 درصد از ظرفیت خود در حال تولید هستیم و واردات در این حوزه با قیمت گذاری های نادرست مانع پیشرفت و توسعه این حوزه شده است.

هرمز کیخان زاده مدیر انجمن دیابت گابریک از رشد ابتلای دیابت در کشور خبر داد و گفت: ما مشکلات متعددی در حوزه اقلام مصرفی در حوزه دیابت داریم که امیدواریم با حضور در انجمن مرآت و با این حرکت جمعی صدای بیماران این حوزه را به گوش مسئولان برسانیم و مسیری را برای گفت و گو با مسئولان پیدا کنیم.

خسرو حیدری در پایان با تاکید بر عمل گرایی و  فعال سازی کمیته های انجمن مرآت  به نمایشگاه ایران هلث امسال اشاره کردو گفت: ایران هلث میراث این صنف است و ما قدرتمندانه برای حفظ آن می کوشیم. امسال ایران هلث با همراهی پارک علم و فناوری که با کمک معاونت علمی ریاست جمهوری که بخش دولتیست عهده دار برگزاری این نمایشگاه شده است.

وی افزود: اگر امسال حضور و مشارکت شرکت های خصوصی را در ایران هلث می بینیم قطعا به دلیل تلاش های بخش خصوصی در نمایشگاه ایران هلث سال گذشته است. ما امیدواریم با توجه به مسایل کشور، توجه و تمرکز تمامی بخش ها بر تامین نیازهای صنف تجهیزات پزشکی باشد و برای تحقق این آرزو تلاش می کنیم در سال آینده ایران هلث و ایران مد با همکاری یکدیگر یک نمایشگاه تخصصی را برگزار نمایند که البته در این شرایط احتمالا فضای نمایشگاه سئول برای این اتفاق کافی نیست.

انتهای پیام 

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید