سال 1402 از نگاه مدیر عامل پلتفرم آنلاین سلامت بقراط:چیزی ندیدم مگر چالش و بحران

چالش

به گزارش ریان،مهرشاد تیموری، مدیرعامل بقراط با تاکید بر اینکه سال 1402 سال خوبی برای صنعت سلامت دیجیتال نبود، گفت: « هیچ نقطه مثبتی در سال 1402 نبود، صرفا مشکلاتی بود که به آبروی حوزه سلامت دیجیتال لطمه زد. و به طور خلاصه جز چالش چیز دیگری ندیدم.» چالش‌های از جنس قطعی برق و مشکلات نسخه الکترونیک! او با اشاره به قطعی‌های مکرر اینترنت، سرورها و سرویس‌های استوریج دیتا سنترها، گفت: «بعضی از این قطعی‌ها در تابستان به دلیل قطعی برق بود. به هر حال زمانی که پزشک امکان دیدن پرونده بیمار را نداشته باشد، تمام مشکلات به سمت پلتفرم […]

به گزارش ریان،مهرشاد تیموری، مدیرعامل بقراط با تاکید بر اینکه سال 1402 سال خوبی برای صنعت سلامت دیجیتال نبود، گفت: « هیچ نقطه مثبتی در سال 1402 نبود، صرفا مشکلاتی بود که به آبروی حوزه سلامت دیجیتال لطمه زد. و به طور خلاصه جز چالش چیز دیگری ندیدم.»

چالش‌های از جنس قطعی برق و مشکلات نسخه الکترونیک!

او با اشاره به قطعی‌های مکرر اینترنت، سرورها و سرویس‌های استوریج دیتا سنترها، گفت: «بعضی از این قطعی‌ها در تابستان به دلیل قطعی برق بود. به هر حال زمانی که پزشک امکان دیدن پرونده بیمار را نداشته باشد، تمام مشکلات به سمت پلتفرم خواهد آمد و تیم پشتیبانی درباره این موضوع دچار چالش می‌شود.»

تیموری با توضیح درباره دلایل مشکلاتی که برای تیم پشتیبانی پیش می‌آید، گفت: «ما حتی در روزهای پایانی سال هم قطعی استوریج را تجربه کردیم. این در حالی است که در روزهای پایانی سال اوج فعالیت برخی مراکز درمانی است.»

به گفته او در روزهای پایانی سال بیماران و پزشکان به حمایت بیشتری نیاز دارند. همچنین انتظار امکان استفاده از پلتفرم برای دسترسی به پرونده بیمار را دارند. تیموری تاکید می‌کند:« عدم دسترسی پزشک به پرونده بیمار در نهایت ما را به عنوان پلتفرم دچار چالش می‌کند. در چنین موقعیتی تنها جایی که پزشک به آن دسترسی دارد، تیم پشتیبانی پلتفرم است.» 

او با بیان این موضوع در ادامه توضیحات خود به نگرانی پزشکان در زمان عدم دسترسی به پرونده‌های آنلاین اشاره کرد و گفت: «در این شرایط همه پزشکان حق اطلاع از زمان برطرف شدن مشکل را دارند. این در حالی است که ما هم اطلاعی از این موضوع نداریم.»

تیموری با بیان اینکه دلایل این مشکلات متفاوت است به مشکلات زیرساخت، دیتاسنتر، قطعی برق و اینترنت و مشکلات زیرساخت کشوری اشاره کرد و گفت: «در این بین چالش‌های نسخه‌نویسی آنلاین هم همیشه وجود داشته است. با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، اختلالات تامین اجتماعی افزایش پیدا کرده است. این اختلالات تا جایی است که از صبح به شکل لحظه‌ای و مکرر وجود دارد.»

وضع قوانین ناگهانی و عواقب جبران ناپذیر!

او با انتقاد از وضع قوانین ناگهانی مثل اشتراک‌گذاری اطلاعات، گفت: «در این روند باید یکسری از اطلاعات فردی تمام مردم به دولت ارائه میشد. این در حالیست که اطلاعات پرونده بیمار در همه کشورها در گروه اطلاعات محرمانه قرار دارد.»

مدیرعامل بقراط با تاکید بر اینکه این پلتفرم نسبت به پزشکانی که وارد همکاری با بقراط شده‌اند متعهد است، گفت: «ما نسبت به اطلاعات محرمانه پزشکان تعهد داریم.»

او در خصوص حق مالکیت پرونده پزشکی بیماران گفت: «حتی بیمار هم حقی ندارد که خواستار حذف پرونده از پلتفرم شود. به هر حال در حالت عادی هم بیمار نمی‌تواند از پزشک بخواهد پرونده فیزیکی موجود در بایگانی را پاره کند. پلتفرم آنلاین که واسط بین بیمار و پزشک است؛ نقش همان اتاق بایگانی را دارد.»

تیموری با تاکید بر اینکه اگر بیمار به هر دلیل مثل قصور پزشکی خواستار رسیدگی به پرونده را داشته باشد، در قدم اول باید پرونده بیمار و داروها را مورد بررسی قرار داد. طبیعتا با حذف پرونده امکان بررسی موضوع وجود ندارد.»

تیموری همچنین به موضوع پرداخت‌های آنلاین اشاره کرد و گفت: «در صورت حذف اطلاعات پرداخت‌های آنلاین هم قابل اثبات نیستند. همچنین مواردی که پرداخت اقساطی برای مرکز درمانی است، در صورت درخواست حذف اطلاعات از سوی بیمار نمی‌توان مراحل پرداخت را پیگیری کرد.»

مدیرعامل بقراط با بیان اینکه همیشه بعضی تصمیمات بدون محاسبات کلان اعلام می‌شود، گفت: «در هر حوزه‌ای مسائل و مشکلات متفاوت است و باید یک متولی متخصص موضوع را بررسی کند. این در حالیست که در حوزه سلامت این متولی متخصص وجود ندارد.»

حوزه سلامت دیجیتال همچنان بدون یک متولی واحد

به گفته تیموری تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی قوانین توسط سازمان‌ها و حوزه‌های غیر متخصص در حوزه سلامت دیجیتال انجام می‌شود. 

او با تاکید بر اینکه تصمیمات در سطح کلان گرفته می‌شود و در سطح پلتفرم قابل اجرا نیست، گفت: «مشکل اساسی به نبود متولی اصلی در حوزه سلامت دیجیتال برمی‌گردد. متولیانی مثل وزارت بهداشت، سازمان تامین اجتماعی، بیمه سلامت و سازمان نظام پزشکی هر کدام تصمیمات جداگانه‌ای درباره حوزه سلامت دیجیتال می‌گیرند.»

به گفته تیموری یکی از همین چالش‌ها اظهارنظر درباره ذخیره‌سازی پرونده بیماران در سرورهای وزارت بهداشت بود. در این شرایط سوال اساسی این است که با توجه به عدم پایداری تجربه شده در سرورهای تامین اجتماعی و بیمه سلامت، آیا وزارت بهداشت دچار عدم پایداری در حفظ این اطلاعات نخواهد شد؟

تیموری همچنین این سوال را مطرح کرد که آیا وزارت بهداشت تعهدی برای حفظ این اطلاعات دارد؟ آن هم در شرایطی که پزشک فقط با پلتفرم در ارتباط است و حفظ امنیت اطلاعات را از پلتفرم مطالبه می‌کند. 

او در پایان تاکید کرد، سال 1402 سرشار از چالش و مشکل بود و این در حالی است که ما مسیری که در آن قدم گذاشته‌ایم را ادامه خواهیم داد و امیدواریم سال 1403 سالی کم چالش‌تر برای اکوسیستم استارتاپی ایران خصوصا حوزه سلامت دیجیتال باشد .

 

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید