مدیرعامل وی سی پرشیافاند عنوان کرد:پتانسیل رشد در سال آینده بیشتر است

رشد

به گزارش ریان، در حاشیه چهارمین رویداد ارائه به سرمایه‌گذار نکسترا با مدیرعامل پرشیافاند، علی‌اکبر‌ رحیم‌بروجردی درباره چالش‌های حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر به گفت‌وگو نشستیم. بروجردی به عنوان مدیرعاملی جوان در این گزارش دیدگاه خود را درباره چالش‌های روز وی‌سی‌ها بیان می‌کند. چالش‌های شما در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر چیست؟ بسیاری از ایده‌ها هنوز به پختگی و بلوغ نرسیده‌اند و تا رسیدن به یک کسب‌وکار موفق فاصله دارند. همچنان معتقدم که اغلب ایده‌ها در مرحله شتابدهی قرار دارند و نیاز است برای جذب سرمایه خود را توسعه دهند. علاوه برآن، تیم بسیار اهمیت دارد، تیم‌ها باید روحیه یادگیری داشته باشند، اگر روحیه یادگیری […]

به گزارش ریان، در حاشیه چهارمین رویداد ارائه به سرمایه‌گذار نکسترا با مدیرعامل پرشیافاند، علی‌اکبر‌ رحیم‌بروجردی درباره چالش‌های حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر به گفت‌وگو نشستیم.

بروجردی به عنوان مدیرعاملی جوان در این گزارش دیدگاه خود را درباره چالش‌های روز وی‌سی‌ها بیان می‌کند.

چالش‌های شما در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر چیست؟

بسیاری از ایده‌ها هنوز به پختگی و بلوغ نرسیده‌اند و تا رسیدن به یک کسب‌وکار موفق فاصله دارند. همچنان معتقدم که اغلب ایده‌ها در مرحله شتابدهی قرار دارند و نیاز است برای جذب سرمایه خود را توسعه دهند.
علاوه برآن، تیم بسیار اهمیت دارد، تیم‌ها باید روحیه یادگیری داشته باشند، اگر روحیه یادگیری وجود نداشته باشد، اکوسیستم و بازار ممکن است به بن‌بست برسد! یک تیم خوب قطعا می‌تواند یک ایده متوسط یا ضعیف را بهبود ببخشد، اما یک ایده خوب توسط یک تیم ضعیف هیچ‌وقت نمی‌تواند به جایی برسد.

به‌نظرم یکی از راهکارهای حل این نوع چالش‌ها افزایش بستر ارتباطی میان استارتاپ‌ها و وی‌سی‌هاست. این موضوع اهمیت بسزایی دارد، چراکه استارتاپ‌ها ممکن است برای جذب سرمایه مشکلات خود را پنهان کنند، در صورتی که اگر برای خود سازوکاری تعریف کنند تا بتوانند با اطمینان در جلسات سرمایه‌گذاری حضور پیدا کنند، قطعا از نقاط ضعف و قوت خود بیشتر آگاه خواهند شد و این موضوع در تصمیم‌های بعدی آنها در مسیر کاری تاثیرگذار خواهد بود.

از طرفی وی‌سی‌ها برای توسعه و پیشرفت خود باید روحیه خطرپذیری را تقویت کنند. در ایران، این موضوع با چالش‌های خاصی روبرو است، اما باید به آن توجه بیشتری شود. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند ریسک را در نظر نگیرند، اما اگر دانش و توانایی‌های خود را افزایش ندهند، نمی‌توانند به نتایج قابل قبولی دست یابند. همچنین گاهی بهتر است با سرمایه‌گذاری نکردن به شرایط فعلی این اکوسیستم کمک کنیم، چراکه سرمایه‌گذاری بر ایده‌هایی ضعیف به خودی خود می‌تواند به استارتاپ‌ها و اکوسیستم لطمه بزند.

حضور در رویدادهای سرمایه‌گذاری نظیر، نکسترا چه کمکی به وی‌سی‌ها می‌کند؟

در این رویدادها فرصت آشنایی را با استارتاپ‌های جدید پیدا می‌کنیم. در واقع دستاورد بزرگ رویدادهای این چنینی فراهم کردن جمعی از بازیگران حوزه نوآوری است که شما می‌توانید بی‌واسطه با آنها ارتباط برقرار کنید، به شرطی که پس از این نوع رویدادها ارتباطات موثر و هدفمندی میان افراد شکل گیرد. ما نیز از این نوع فرصت‌ها برای بررسی و رصد ایده‌های روز اکوسیستم نوآوری کشور استقبال خواهیم کرد.

میزان شکست یک استارتاپ چقدر برایتان اهمیت دارد و آیا آن را در روند جذب سرمایه موثر می‌‎دانید؟

به‌نظرم در نگاه اول ضرورتی ندارد، شکست‌ها می‌توانند به تجربه تیم استارتاپ کمک کنند، اما برای من مهمترین مسئله، آن تجربه عمیقی است که پس از شکست خواهند داشت. درس‌هایی که باید یاد بگیرند و چگونگی بهره‌برداری از آن‌ها برای ادامه مسیرشان بسیار بااهمیت است. متأسفانه، بسیاری از استارتاپ‌ها پس از رسیدن به موفقیت‌های خود دیگر تحقیق و تحلیلی انجام نمی‌دهند. آن‌ها رقبا و بازار خود را دیگر نمی‌شناسند. از آنجا که این موارد واقعیت هستند، تمامی آن‌ها به یادگیری نیاز دارند. اما با ذهنیتی آگاه، می‌توانند از این وضعیت خارج شوند. بعد از شکست، هر مجموعه باید روحیه یادگیری داشته باشد، گاهی یک نفر با یک شکست ممکن است بفهمد که واقعا در راه‌اندازی کسب‌و‌کار نباید فعالیت کند یا مثلا بهتر است صرفا یک مشاور باشد یا در حوزه دیگری کار کند.

چشم‌انداز شما برای اکوسیستم نوآوری با حضور هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی تا به امروز بسیار گسترش یافته است و به طور کلی این ترند روز به روز جذاب‌تر می‌شود، به همین خاطر می تواند حوزه بکرتری برای سرمایه‌گذاران به حساب بیاید.
ما نیز به سمت سرمایه‌گذاری در AI خواهیم رفت، اما این مسئله قطعاً در تمام حوزه‌های دیگر نیز صادق است. در نهایت، ما باید کسب و کار مورد نظر را از این زاویه بررسی کنیم که در حوزه هوش مصنوعی چگونه عمل کرده و چه مدل درآمدی دارد. ما نیز به عنوان وی‌سی در سال آینده مشتاق سرمایه‌گذاری بر سه حوزه فینتک، هوش مصنوعی و بازی و سرگرمی هستیم.

سال ۱۴۰۲ را در مسیر کارآفرینی چطور دیدید؟

سال ۱۴۰۲ سال سختی در فضای اکوسیستم کارآفرینی کشور بود، طبیعتا در سالی که سرمایه‌گذاری‌های متعدد و پیش برنده صورت نگیرد و ایده‌های خوب و نوآورانه مطرح نشود، شاهد خروج خوبی نبودیم و سال خیلی موفقی برایمان نبوده است. به طور کلی ریسک‌پذیری جامعه استارتاپی در سال گذشته کاهش پیدا کرد، یکسری از استارتاپ‌ها برای حضور در این فضا تمایل نداشتند و در مقابل سرمایه‌گذاران نیز سرمایه‌گذاری نمی‌کردند. ما نیز در این سال سرمایه‌گذاری جدیدی نداشتیم، اما در پرتفوی خود توانستیم رشد چشم‌گیری داشته باشیم، علاوه برآن یکی دیگر از استارتاپ‌هایمان توانست مجدد جذب سرمایه داشته باشد. همچنین در آستانه اگزیت برای یکی از استارتاپ‌های پرشیافاند هستیم.

پیش‌بینی شما از سال آینده چه خواهد بود؟

پتانسیل رشد در سال آینده بسیار بیشتر از امسال هست؛ به‌نظرم در سال آینده سرمایه‌گذاران باید ریسک‌پذیری خود را افزایش دهند و در کنارآن استارتاپ‌ها باید دانش‌ و توانایی‌های خودشان را مضاعف کنند و همواره در حال یادگیری باشند. ما نیز در سال پیش‌رو حضور پررنگتری خواهیم داشت و امیدواریم بتوانیم شاهد توسعه فضای نوآوری و بهبود کاستی‌های سال گذشته باشیم.

منبع: تریبون نیوز

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید