بیماران و سالمندان روزه بگیرند یا نگیرند؟!

رئیس اندیشکده پیشرفت و سلامت روزه‌داری را بر اساس منابع روایی و مستندات طب سنتی دارای فواید بسیار زیادی دانست و خاطرنشان کرد که این فواید برای افراد سالم و عموم جامعه توصیه شده است.

احسان میرزایی رئیس اندیشکده پیشرفت و سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری مهر درباره روزه گرفتن بیماران و سالمندان در ماه مبارک رمضان، به علاقه زیاد بسیاری از سالمندان و بیماران به روزه‌داری اشاره کرد و اظهار داشت: بعضاً این علاقه باعث می‌شود که بدون در نظر گرفتن شرایط سنی و جسمی خود اقدام به روزه‌داری کنند در حالی که حتماً قبل از اقدام به روزه‌داری باید با پزشک متعهد و مؤمن در این زمینه مشورت کنند.

وی روزه‌داری را بر اساس منابع روایی و مستندات طب سنتی دارای فواید بسیار زیادی دانست اما در عین حال خاطرنشان کرد که این فواید برای افراد سالم و عموم جامعه توصیه شده و فردی که کهولت سن داشته و یا بیماری خاصی دارد، باید تحت نظر پزشکی مؤمن و متعهد تصمیم نهایی برای روزه‌داری را بگیرد.

این متخصص طب سنتی به بیماران و سالمندان دارای شرایط خاص توصیه کرد که اگر تا به حال بدون مشورت و در نظر گرفتن شرایط خود، روزه گرفته‌اند، حتماً در اولین فرصت مراجعه به پزشک را در اولویت قرار دهید.

میرزایی تأکید کرد: حکمای گرانقدر طب سنتی روزه را برای کسانی ضعف یکی از اعضای رئیسه یعنی قلب، مغز و کبد و یا مشکلات کلیوی دارند، با رعایت شرایطی مورد تأیید می‌دانند، بنابراین مشورت با یک متخصص طب ایرانی را به سالمندان و بیماران حتماً توصیه می‌کنیم.

وی روزه‌داری برای کسانی سابقه جراحی قلب و مشکلاتی نظیر ضربه مغزی و افسردگی و یا مشکلات جدی کبدی و کلیوی دارند را مستلزم نظارت پزشک عنوان کرد و گفت: اگر این مهم را فردی به‌خاطر علاقه زیاد به روزه‌داری در نظر نگیرد و خودسرانه روزه بگیرد، می‌تواند آسیب جدی به این اعضا وارد کرده و قطعاً باید در نزد خداوند تبارک و تعالی به‌خاطر آسیب وارد کردن به جسم و عدم توجه به هشدار پزشک مؤمن و متعهد پاسخگو باشد.

رئیس اندیشکده پیشرفت و سلامت افزود: بیان این نکته ضروری است که علیرغم فواید زیاد روزه‌داری، اگر بیماری و یا سالمندی با بیماری خاص، تنها به استناد اینکه روزه سبب تعالی روح و جسم است، روزه‌داری کند، همان طوری که عرض شد، ممکن است معصیت نیز کرده باشد، با این حال اگر به این افراد مجوز روزه‌داری داده شده، باید برخی نکات را در ماه رمضان رعایت کنند.

میرزایی به سالمندان و بیماران توصیه کرد برای روزه‌داری حتماً وعده سحری را جدی بگیرند تا ضعف زیاد بر بدن مستولی نشود و میزان داروهای مصرفی را هم در وعده سحری و افطاری با پزشک هماهنگ کنند و از استفاده حجم زیاد غذا نیز اجتناب کنند و توجه داشته باشند که پرخوری برای عموم مضر است چه رسد به بیماران و سالمندان.

پرهیز از استفاده از غذاهای شور، ترش و تند و غذاهای چرب به خصوص غذاهایی که با روغن‌های صنعتی پخته می‌شوند، از دیگر توصیه‌های این متخصص طب ایرانی و سنتی به سالمندان و بیماران برای روزه‌داری است.

میرزایی همچنین با بیان اینکه سالمندان و بیماران حتماً تلاوت روزانه قرآن کریم را در اولویت قرار بدهند، تلاوت قرآن را در شفای امراض و طول عمر و دفع بلایا بسیار مؤثر دانست و افزود: حتی اگر توان خواندن قرآن ندارید، فقط کافی است به صفحات آن نگاه کنید و یا به صوت آن گوش فرا دهید و از اثرات آیات قرآن کریم برای روشنی دل و صفای روح و شفای امراض بهره ببرید.

“مصرف زولبیا بامیه برای جوانان نمی‌تواند آسیب چندانی داشته باشد، اما قطعاً برای بیماران و سالمندان توصیه نمی‌شود، همچنین از درهم‌خوری و روی هم خوردن غذاها اجتناب و سعی کنید وعده غذایی خود را کم‌حجم اما مقوی انتخاب کنید.”

این پزشک طب سنتی به بیماران دیابتی توصیه کرد که حتماً قبل از وعده سحری یک قاشق مرباخوری رب انار شیرین را آرام آرام میل کنند و حتماً استفاده از آش آبغوره و آش انار را در یکی از وعده‌های غذایی جدی بگیرند زیرا این کار می‌تواند در مدیریت قند خون به آنها کمک کند.

میرزایی افزود: بر اساس مبانی طب ایرانی، دفع براز یا مدفوع باید روزانه باشد، بنابراین مراقب باشید یبوست نداشته باشید و برای رفع یبوست می‌توانید روغن زیتون به غذای خود اضافه کنید و یا یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به همراه آب جوش را بگذارید بماند تا ولرم شود و سپس قبل از خواب میل کنید، همچنین چکاندن روغن زیتون روی ناف روزانه چند نوبت نیز می‌تواند به رفع یبوست بسیار کمک کند.

وی بیداری طولانی‌مدت را برای سالمندان و بیماران مضر دانست و با بیان اینکه این افراد باید ساعت خواب خود را طوری تنظیم کنند که تا دیر وقت بیدار نباشد، ادامه داد: متأسفانه سحرخیزی دیگر حتی در بین سالمندان و بزرگترهای ما نیز از بین رفته است در حالی که بیدار شدن در سحر و بیدار ماندن در بین‌الطلوعین و بین اذان صبح تا طلوع آفتاب یکی از راهکارهای اساسی درمان امراض و طول عمر است، لذا در این ماه عزیز این فرصت را از دست نداده و در طول سال نیز آن را حفظ کنید.

رئیس اندیشکده پیشرفت و سلامت خاطرنشان کرد: برای جبران ضعف در طول ماه مبارک رمضان و تأمین کلسیم بدن، توصیه می‌کنیم شیربادام را مصرف کنید یعنی ۵ الی ۷ عدد بادام را آسیاب کرده و آب و کمی شکر به آن افزوده و آرام آرام میل کنید. علاوه بر آن فسنجان بادام یا گردو هم توصیه می‌شود که البته گرم‌مزاجان بهتر است از فسنجان گردو استفاده نکنند، همچنین از خورش بادام و یا جوشانده پوست یک عدد سیب به همراه پوست ضخیم ۳ عدد بادام هم می‌توان استفاده کرد.

میرزایی در پایان تأکید کرد: سعی کنید چای پررنگ میل نکنید و چای را کمرنگ بنوشید و البته از چای غیر عطری ایرانی استفاده کنید.

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید