زمان طلایی تشخیص اوتیسم را نباید از دست داد

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به آمار فزاینده مبتلایان به اوتیسم، گفت: زمان طلایی برای شناسایی و تشخیص اوتیسم را نباید از دست داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، تفاهم نامه همکاری میان انجمن اوتیسم و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و سعیده صالح غفاری مدیر عامل انجمن اوتیسم ایران امضا شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن ابراز خوشنودی از انعقاد این تفاهم نامه همکاری مشترک در حوزه‌های بهداشتی، درمانی، پژوهشی، آموزشی و علمی بر پیگیری مجدانه انجمن در راستای اجرای مصوبات این تفاهم نامه تاکید کرد.

وی با اشاره به قابلیت بسط یافتن این تفاهم نامه گفت: این تفاهم نامه با عزم راسخ انجمن، تسهیلات نوینی را برای جامعه اوتیسم کشور فراهم می‌کند.

زالی با اشاره به توفیقات انجمن اوتیسم ایران در ایجاد التفات عمومی مردم نسبت به اوتیسم، گسترش فزاینده آمار این بیماری در سطح جهان و ایران را یادآور شد.

وی با اشاره به آمار فزاینده مبتلایان به اوتیسم خاطرنشان کرد: زمان طلایی برای شناسایی و تشخیص اوتیسم را نباید از دست داد.

زالی، آموزش همگانی، آموزش والدین و مادران جوان، مدیران مهد کودک، پیش دبستانی‌ها و دبستان‌ها را از جمله راهکاری مؤثر در این مسیر برشمرد و بر آگاهی بخشی و توانمندسازی خانواده‌ها، اطلاع رسانی رسانه‌ای تاکید کرد.

به گفته وی، زمان طلایی تشخیص این بیماری می‌تواند به کمتر از ۳ سالگی کاهش یابد زیرا ۶۰ درصد از دوران رشد و تکامل کودک تا این سن از دست رفته در صورتی که با آگاهی بخشی به والدین و جامعه می‌توان اوتیسم را حتی در سنین پایین‌تر تشخیص داد.

زالی، توجه به حرکات تکرار شونده غیر متصل به منابع هیجانی، عدم توجه به صدا و تصویر والدین، اختلال در بازی‌های وانمودی و حذف لبخند اجتماعی را از نشانه‌های این بیماری برشمرد که اگر با افزایش سطح آگاهی والدین می‌تواند زودتر تشخیص داده شود.

به گفته وی، هر چه تشخیص بیماری زودتر باشد مداخلات شناختی و درمانی و گاهی دارویی تأثیرات بیشتری دارد.

زالی در ادامه به روش‌های نوین تصویربرداری مغز اشاره کرد که نقشه‌های جدیدی از بیماری اوتیسم ارائه می‌دهد و در این بیماران می‌تواند مورد ارزیابی قرار گیرد و استفاده از هوش مصنوعی را نیز در تشخیص مؤثر برشمرد.

وی با اشاره به نقش مؤثر ژنتیک و محیط در بروز اوتیسم؛ استرس، تغذیه در بارداری و قبل از آن، استفاده از ویتامین D در بارداری، کمبود ریزمغذی‌ها در بارداری و قبل از آن، آلاینده‌های هوا را طیف گسترده‌ای از عوامل محیطی برشمرد که در بستر ژنتیکی مستعد می‌تواند در فرد باعث بروز اوتیسم شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین زمینه‌های همکاری مشترک دو سازمان در ابعاد علمی، آموزشی، بهداشتی و درمانی و پژوهشی پرداخت.

به گفته وی، آموزش بهورزان و داوطلبان سلامت، توانمندسازی خانواده‌ها، غربالگری بیماری، خدمات مراقبتی، بسته‌های تشخیصی بهداشتی، آموزش همگانی، آموزش مدارس و…، از جمله زمینه‌های همکاری مشترک در حوزه بهداشت است.

زالی ادامه داد: همچنین با توجه به حضور اساتید برجسته در رشته‌های فوق تخصص اعصاب کودکان، فوق تخصص روانپزشکی اطفال و روانشناسی اطفال نیز امکان ارائه خدمات درمانی به این بیماران در دانشگاه وجود دارد و با مشارکت یکدیگر می‌توان در راستای استفاده از درمان‌های نوین گام برداشت.

به گفته وی، در دانشکده توانبخشی نیز ظرفیت‌ها آمادگی‌های لازم با توجه به وجود گروه‌های گفتار درمانی، کاردرمانی و فیزیوتراپی برای خدمت رسانی به این بیماران وجود دارد.

زالی از دیگر زمینه‌های مشترک همکاری به انجام طرح‌های تحقیقاتی مشترک با توجه به وجود مراکز تحقیقاتی و پژوهشی متعدد در دانشگاه اشاره کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، انجام دوره‌های بازآموزی برای پزشکان و صاحبان حرف پزشکی با محوریت مراقبت و درمان بیماران اوتیسمی را از دیگر ظرفیت‌های دانشگاه برای این همکاری مشترک عنوان کرد.

معرفی بیمارستان‌ها و مراکزی که بیشترین مشارکت با بیماران اوتیسمی دارند به عنوان بیمارستان دوستدار اوتیسم و با نگاه فراملی تعریف یک ساختار منطقه‌ای با همکاری WHO و یونیسف برای این بیماران از دیگر موارد مطرح شده توسط زالی در این نشست بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه سخنان خود ابراز امیدواری کرد که این تفاهم نامه همکاری منجر به زدودن آلام بیماران اوتیسمی و خانواده‌های آنان شود.

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید